OLENKO RIITTÄVÄN PÄTEVÄ TYÖHÖN? Ensihoitajan ja pelastajan ammatillisen osaamisen kehittäminen ja ylläpitäminen koulutuksen keinoin moniammatillisessa yksikössä
Aaltonen, Kalle; Huhtakangas, Henna-Maria (2018)
Aaltonen, Kalle
Huhtakangas, Henna-Maria
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805056625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805056625
Tiivistelmä
Ensihoitopalvelussa ja pelastustoimessa eletään muutoksen aikaa ja kasvavaan palvelun tarpeeseen pyritään vastaamaan vaihtoehtoisten yksiköiden sekä ensihoitopalvelun ja pelastustoimen moniammatillisten yksiköiden avulla, joita toimii Suomessa tällä hetkellä neljällä alueella. Moniammatillisten yksiköiden toimenkuva asettaa haasteita henkilökunnan osaamiselle, jota ei ole aikaisemmin tutkittu. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata moniammatillisen yksikön ensihoitajalta ja pelastajalta edellytettävää ammatillista osaamista heidän näkökulmastaan sekä kuvata heidän näkemyksiään ammatillisen osaamisen kehittämisestä. Opinnäytetyön tavoitteena on moniammatillisessa yksikössä toimivien ensihoitajien ja pelastajien ammatillisen osaamisen kehittäminen.
Tutkimusjoukkona toimi Etelä-Savon (n = 27), Keski-Suomen (n = 19), Pohjois-Karjalan (n = 125) ja Pohjois-Savon (n = 56) alueilla toimivien moniammatillisten yksiköiden henkilöstö. Opinnäytetyön aineistot kerättiin Webropol kyselyn avulla kolmesta kyselystä 2017 vuoden aikana. Aineisto kerättiin osana Pelastustoimen ja ensihoitopalvelun moniammatillinen yksikkö tehokkaasti ihmisen turvana -hankkeen aineiston keruuta ja toteutettiin hankkeen toimesta. Aineisto koostui ammatilliseen osaamiseen, -osaamisen kehittämiseen ja ylläpitämiseen sekä koulutukseen liittyvistä avoimista kysymyksistä. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysimenetelmän mukaisesti, jossa apuna käytettiin Atlas.ti 8.0 -tietokoneohjelmaa.
Aikaisempien tutkimusten mukaan ammatillinen osaaminen koostui 11 kategoriasta ja ammatillisen osaamisen kehittäminen ja ylläpitäminen 13 kategoriasta. Kyselyn tulosten mukaan ammatillinen osaaminen koostui pääkategorioiltaan ammatillisen osaamisen muodollisista edellytyksistä kuten koulutuksesta ja työkokemuksesta sekä sisällöstä kuten kliinisestä osaamisesta, kun taas osaamisen kehittäminen ja ylläpitäminen koostuivat pääkategorioiltaan koulutuksesta kuten säännöllisten koulutusten järjestämisestä sekä osaamisalueiden kehittämisestä, johon kuului muun muassa tiimityö,- vuorovaikutus,- vastuu ajattelu- ja yhteistyöosaamisen kehittäminen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ammatillinen osaaminen on hyvin monialaista, joka tuleekin huomioida osaamisen kehittymisen perustana ja osana koulutustarpeiden määrittelyä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää ammatillisen osaamisen pohjana ja koulutussuunnitelman laadinnassa sekä tulevien moniammatillisen yksiköiden jatkotutkimusten tietopohjana.
Tutkimusjoukkona toimi Etelä-Savon (n = 27), Keski-Suomen (n = 19), Pohjois-Karjalan (n = 125) ja Pohjois-Savon (n = 56) alueilla toimivien moniammatillisten yksiköiden henkilöstö. Opinnäytetyön aineistot kerättiin Webropol kyselyn avulla kolmesta kyselystä 2017 vuoden aikana. Aineisto kerättiin osana Pelastustoimen ja ensihoitopalvelun moniammatillinen yksikkö tehokkaasti ihmisen turvana -hankkeen aineiston keruuta ja toteutettiin hankkeen toimesta. Aineisto koostui ammatilliseen osaamiseen, -osaamisen kehittämiseen ja ylläpitämiseen sekä koulutukseen liittyvistä avoimista kysymyksistä. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysimenetelmän mukaisesti, jossa apuna käytettiin Atlas.ti 8.0 -tietokoneohjelmaa.
Aikaisempien tutkimusten mukaan ammatillinen osaaminen koostui 11 kategoriasta ja ammatillisen osaamisen kehittäminen ja ylläpitäminen 13 kategoriasta. Kyselyn tulosten mukaan ammatillinen osaaminen koostui pääkategorioiltaan ammatillisen osaamisen muodollisista edellytyksistä kuten koulutuksesta ja työkokemuksesta sekä sisällöstä kuten kliinisestä osaamisesta, kun taas osaamisen kehittäminen ja ylläpitäminen koostuivat pääkategorioiltaan koulutuksesta kuten säännöllisten koulutusten järjestämisestä sekä osaamisalueiden kehittämisestä, johon kuului muun muassa tiimityö,- vuorovaikutus,- vastuu ajattelu- ja yhteistyöosaamisen kehittäminen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ammatillinen osaaminen on hyvin monialaista, joka tuleekin huomioida osaamisen kehittymisen perustana ja osana koulutustarpeiden määrittelyä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää ammatillisen osaamisen pohjana ja koulutussuunnitelman laadinnassa sekä tulevien moniammatillisen yksiköiden jatkotutkimusten tietopohjana.