Video osana Opiskelijakunta POKAn sosiaalisen median markkinointia
Takanen, Sami-Pekka; Takanen, Sami-Pekka (2018)
Takanen, Sami-Pekka
Takanen, Sami-Pekka
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026213
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee markkinointivideoiden suunnittelua ja toteutusta Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta POKAlle. Toiminnallisena osana sitä varten on toteutettu 11 markkinointivideota, joiden tavoitteena on tehostaa opiskelijakunnan näkyvyyttä ja tunnettuutta kohdeyleisönsä keskuudessa. Näkyvyyden kasvatuksella pyrittiin saavuttamaan kasvua opiskelijakunnan jäsenmaksutuloissa, ja siten kasvua myös resursseissa toteuttaa opiskelijoiden hyvinvointia edistävää edunvalvontaa.
Yhä useammat markkinoijat ovat ottaneet videon osaksi strategiaansa tavoitellessaan mahdollisimman suurta näkyvyyttä. Sosiaalisen median halvat markkinointialustat ja edulliset videovälineet ovat mahdollistaneet kustannustehokkaan videotuotannon. Sosiaalisen median palvelut, kuten Facebook, Instagram ja YouTube, mahdollistavat myös julkaisujen tarkan kohdennuksen halutulle yleisölle sekä kampanjan menestyksen yksityiskohtaisen seurannan. Tutkimusten mukaan video on kaikista tehokkain tapa välittää tietoa sosiaalisessa mediassa. Näistä syistä videon käyttö on suuressa kasvussa.
Työhon liittyy myös selvitys Suomen korkeakouluorganisaatioiden videomarkkinoinnin tilasta, joka paljasti Facebookin olevan suosituin alusta. Korkeakoulut ovat panostaneet huomattavasti videomainontaan, kun taas opiskelijajärjestöille video näyttää olevan harvinaisempi markkinoinnin työkalu. POKAn julkaisujen seuranta toi ilmi, että usea video keräsi moninkertaisesti enemmän katselukertoja ja sivustoaktiivisuutta muihin julkaisuihin verrattuna. Videon käyttöä markkinointivälineenä voidaan suositella samankaltaisille organisaatioille.
Yhä useammat markkinoijat ovat ottaneet videon osaksi strategiaansa tavoitellessaan mahdollisimman suurta näkyvyyttä. Sosiaalisen median halvat markkinointialustat ja edulliset videovälineet ovat mahdollistaneet kustannustehokkaan videotuotannon. Sosiaalisen median palvelut, kuten Facebook, Instagram ja YouTube, mahdollistavat myös julkaisujen tarkan kohdennuksen halutulle yleisölle sekä kampanjan menestyksen yksityiskohtaisen seurannan. Tutkimusten mukaan video on kaikista tehokkain tapa välittää tietoa sosiaalisessa mediassa. Näistä syistä videon käyttö on suuressa kasvussa.
Työhon liittyy myös selvitys Suomen korkeakouluorganisaatioiden videomarkkinoinnin tilasta, joka paljasti Facebookin olevan suosituin alusta. Korkeakoulut ovat panostaneet huomattavasti videomainontaan, kun taas opiskelijajärjestöille video näyttää olevan harvinaisempi markkinoinnin työkalu. POKAn julkaisujen seuranta toi ilmi, että usea video keräsi moninkertaisesti enemmän katselukertoja ja sivustoaktiivisuutta muihin julkaisuihin verrattuna. Videon käyttöä markkinointivälineenä voidaan suositella samankaltaisille organisaatioille.