Laadunhallinnan ja laatukäsikirjan kehittämishanke : Case: Kouvolan kaupungin suun terveydenhuolto
Lintunen, Tanja (2018)
Lintunen, Tanja
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804255402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804255402
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli laadunhallinnan ja laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Kouvolan kaupungin suun terveydenhuollossa. Laadunhallinta on nykypäivänä ajankohtainen aihe. Laatutyön merkitys on noussut tärkeäksi osaksi myös suun terveydenhuollon toimintaa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kouvolan kaupungin suun terveydenhuollon laatukäsikirjan nykytilaa ja työntekijöiden tarpeita ja toiveita sen kehittämiseksi. Tarkoituksena oli myös tuottaa kohdeorganisaatiolle ajankohtaista tietoa terveydenhuollon laadunhallinnan parantamisesta, laadunhallintajärjestelmän kehittämisestä sekä vuonna 2015 uudistetun ISO standardin vaatimuksista ja hyödyistä organisaatiolle.
Opinnäytetyössä selvitettiin kyselyn avulla kuinka laatukäsikirja toimii suun terveydenhuollon henkilöstön käytössä heidän päivittäisessä työssään. Tutkimustulosten perusteella laatukäsikirja koettiin oman työn kannalta tärkeänä ja sen kehittämiseen haluttiin vaikuttaa. Tärkeimmäksi kehittämiskohteeksi tuloksista ilmenivät laatukäsikirjasta löytyvän tiedon hakemisen parantaminen, vanhentuneiden tietojen poistaminen, ymmärrettävyyden ja luettavuuden parantaminen sekä koko laatukäsikirjan selkeyttäminen. Koko laatukäsikirjaa ja erityisesti otsikointia tulisi selkeyttää, vanhentuneet tiedot tulisi päivittää sekä henkilöstöä tulisi kouluttaa ja tukea laatukäsikirjan käyttöön johtamalla, opastamalla ja osallistamalla.
Opinnäytetyössä selvitettiin kyselyn avulla kuinka laatukäsikirja toimii suun terveydenhuollon henkilöstön käytössä heidän päivittäisessä työssään. Tutkimustulosten perusteella laatukäsikirja koettiin oman työn kannalta tärkeänä ja sen kehittämiseen haluttiin vaikuttaa. Tärkeimmäksi kehittämiskohteeksi tuloksista ilmenivät laatukäsikirjasta löytyvän tiedon hakemisen parantaminen, vanhentuneiden tietojen poistaminen, ymmärrettävyyden ja luettavuuden parantaminen sekä koko laatukäsikirjan selkeyttäminen. Koko laatukäsikirjaa ja erityisesti otsikointia tulisi selkeyttää, vanhentuneet tiedot tulisi päivittää sekä henkilöstöä tulisi kouluttaa ja tukea laatukäsikirjan käyttöön johtamalla, opastamalla ja osallistamalla.