Osallisuuden tukeminen sekä minäpystyvyyden vahvistaminen pelillisyyden keinoin mielenterveyden edistämiseksi
Isoviita-Kolsi, Katri (2018)
Isoviita-Kolsi, Katri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803263819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803263819
Tiivistelmä
Mielenterveyden edistäminen tähtää yksilön mielen voimavarojen kehittämiseen. Hyvinvoiva ihminen kykenee ymmärtämään omat mahdollisuutensa, selviää jokapäiväisistä haasteista, kykenee työskentelemään tavoitteellisesti sekä pystyy tekemään omaan elämäänsä liittyviä päätöksiä. Heikentyneeseen mielen hyvinvointiin liittyy usein osallisuuden ja minäpystyvyyden tunteiden heikentyminen. Yksilön osallisuuden ja minäpystyvyyden vahvistaminen onkin tärkeää mielenterveyttä edistettäessä, koska näin voidaan tavoitella aktivoitumista passivoitumisen sijaan. Yhtenä aktivoimisen mahdollisuutena on tutkittu pelillisyyden hyödyntämistä sekä ennen kaikkea digitaalisten hyötypelien käyttöönottoa mielenterveyden edistämiseksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata osallisuuden ja minäpystyvyyden toteutumista Pelaten Osalliseks- projektin Studiosessioiden osallistujilla. Tavoitteena oli tuottaa tietoa niiden ilmenemisestä, sekä vahvistumiseen vaikuttavista edistävistä ja estävistä tekijöistä. Opinnäytetyön aineisto kerättiin osallistumattomalla havainnoinnilla Studiosessioista. Sessioiden tavoitteena oli ottaa aktiivisesti käyttöön digitaalisia hyötypelejä mielenterveyden edistämiseksi. Aineistonkeruu kertoja oli kuusi (6) ja aineiston analyysimenetelmänä oli teemoittelu tutkimuskysymyksistä nousevien teemojen mukaisesti.
Tulokset osoittivat aikaisen tiedonsaannin, osallistumiseen kannustamisen sekä henkilöiden asiantuntijuuden hyödyntämisen merkityksellisyyden osallisuutta ja minäpystyvyyttä kehitettäessä. Aineistosta kuvantui tarve yksilön henkilökohtaiselle sekä yksilölliselle huomioimiselle. Tulevaisuudessa tämä on tärkeä seikka mielenterveyttä edistettäessä sekä mielenterveyspalveluita kehitettäessä. Jatkotutkimusaiheena olisi hyvä selvittää, kuinka ammattilaiset voisivat ottaa hyötypelejä aktiiviseen käyttöön erilaisissa työympäristöissä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata osallisuuden ja minäpystyvyyden toteutumista Pelaten Osalliseks- projektin Studiosessioiden osallistujilla. Tavoitteena oli tuottaa tietoa niiden ilmenemisestä, sekä vahvistumiseen vaikuttavista edistävistä ja estävistä tekijöistä. Opinnäytetyön aineisto kerättiin osallistumattomalla havainnoinnilla Studiosessioista. Sessioiden tavoitteena oli ottaa aktiivisesti käyttöön digitaalisia hyötypelejä mielenterveyden edistämiseksi. Aineistonkeruu kertoja oli kuusi (6) ja aineiston analyysimenetelmänä oli teemoittelu tutkimuskysymyksistä nousevien teemojen mukaisesti.
Tulokset osoittivat aikaisen tiedonsaannin, osallistumiseen kannustamisen sekä henkilöiden asiantuntijuuden hyödyntämisen merkityksellisyyden osallisuutta ja minäpystyvyyttä kehitettäessä. Aineistosta kuvantui tarve yksilön henkilökohtaiselle sekä yksilölliselle huomioimiselle. Tulevaisuudessa tämä on tärkeä seikka mielenterveyttä edistettäessä sekä mielenterveyspalveluita kehitettäessä. Jatkotutkimusaiheena olisi hyvä selvittää, kuinka ammattilaiset voisivat ottaa hyötypelejä aktiiviseen käyttöön erilaisissa työympäristöissä.