Tilitoimiston asiakaskohtaisten työohjeiden päivittäminen kirjanpitäjien työn tueksi
Heikkinen, Katri (2018)
Heikkinen, Katri
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804094333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804094333
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Talenom Suomussalmi. Työn tavoitteena oli tutkia, mistä koostuvat toimeksiantajan toiminnanohjausjärjestelmässä olevat asiakaskohtaiset työohjeet. Työohjeissa, joita kirjanpitäjät käyttävät apunaan kirjanpitoa tehdessä, on kerrottu toimeksiantajan asiakkaiden kirjanpitoon vaikuttavia erityispiirteitä, jotka kirjanpitäjän on tiedettävä, että kirjanpitoa voidaan onnistuneesti tehdä. Tutkimuksen avulla päivitetyt työohjeet nopeuttavat kuukausittaista kirjanpitoprosessia, ja myös kirjanpidon tekemisessä mahdollisesti tapahtuvien asiakkaiden erityispiirteisiin liittyvien virheiden mahdollisuus pienenee.
Työ toteutettiin toiminnallisena kehittämistutkimuksena, jossa käytettiin laadullista tutkimusotetta. Työ koostuu teoriaosiosta eli tutkimuksen tietoperustasta, kirjanpitäjien ja palvelupäällikön teemahaastatteluista sekä toiminnallisesta osiosta. Tutkimuksen teoreettisessa osassa käsiteltiin työohjeiden eri kohtia viranomaislähteiden ja lakien näkökulmasta. Lakien ja viranomaislähteiden rinnalla käsiteltiin myös työohjeiden kohtiin liittyviä toimeksiantajan antamia sisäisiä ohjeistuksia.
Teemahaastatteluilla kerätyn tutkimusaineiston avulla asiakaskohtaiset erityispiirteet saatiin selville. Useimmat asiakasyrityksen kirjanpitoon vaikuttavat erityispiirteet liittyivät verotukseen. Lisäksi erityispiirteiksi voitiin luokitella myös asiakkaan käytännön kirjanpitoon vaikuttavia asioita, kuten esimerkiksi se, että asiakkaalta on saatavilla ainoastaan paperinen tiliote tai asiakas tiliöi osan tositteista itse. Tutkimuksen toiminnallisessa osassa asiakaskohtaisten työohjeiden sisältö päivitettiin tutkimusaineiston perusteella ja työohjeiden rakenne muokattiin vastaamaan toimeksiantajan määrittelemää ohjeistusta.
Työ toteutettiin toiminnallisena kehittämistutkimuksena, jossa käytettiin laadullista tutkimusotetta. Työ koostuu teoriaosiosta eli tutkimuksen tietoperustasta, kirjanpitäjien ja palvelupäällikön teemahaastatteluista sekä toiminnallisesta osiosta. Tutkimuksen teoreettisessa osassa käsiteltiin työohjeiden eri kohtia viranomaislähteiden ja lakien näkökulmasta. Lakien ja viranomaislähteiden rinnalla käsiteltiin myös työohjeiden kohtiin liittyviä toimeksiantajan antamia sisäisiä ohjeistuksia.
Teemahaastatteluilla kerätyn tutkimusaineiston avulla asiakaskohtaiset erityispiirteet saatiin selville. Useimmat asiakasyrityksen kirjanpitoon vaikuttavat erityispiirteet liittyivät verotukseen. Lisäksi erityispiirteiksi voitiin luokitella myös asiakkaan käytännön kirjanpitoon vaikuttavia asioita, kuten esimerkiksi se, että asiakkaalta on saatavilla ainoastaan paperinen tiliote tai asiakas tiliöi osan tositteista itse. Tutkimuksen toiminnallisessa osassa asiakaskohtaisten työohjeiden sisältö päivitettiin tutkimusaineiston perusteella ja työohjeiden rakenne muokattiin vastaamaan toimeksiantajan määrittelemää ohjeistusta.