Digitaalinen markkinointisuunnitelma Oppidoo Oy:lle
Hulkkonen, Irene; Hänninen, Tiia (2018)
Hulkkonen, Irene
Hänninen, Tiia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804094315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804094315
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät tulee huomioida yrityksen digitaalisessa markkinointisuunnitelmassa näkyvyyden ja tunnettuuden kehittämiseksi sekä myynnin lisäämiseksi. Työ on produktina, jonka tuotoksena on toimeksiantajalle laadittu kehitysehdotuksia digitaalisen markkinoinnin tehostamiseksi. Työ on ajankohtainen ja tarpeellinen toimeksiantajalle, sillä yrityksen markkinoinnin tukena ei tällä hetkellä ole järjestelmällistä suunnitelmaa.
Päätavoitteena produktissa oli kehittää digitaalisen markkinoinnin suunnitelma toimeksiantajalle ja kiinnittää huomiota siihen, miten nykyistä toimintaa ja näkyvyyttä voitaisiin kehittää jo olemassa olevissa kanavissa. Uudeksi markkinointikanavaksi on toimeksiantajan kanssa keskusteltu Instagramista, mutta lopullinen päätös sen luomisesta jää toimeksiantajan harkintaan.
Työn tietoperusta jakautuu kahteen päälukuun, joista ensimmäinen käsittelee markkinointia ja digitaalisen markkinointisuunnitelman luomista SOSTAC- mallin pohjalta. 1990-luvulla kehitetty SOSTAC-malli on kymmenen vuoden tutkimus- ja kehitystyön tulos, jonka sen kehittäjä, Paul Smith, loi markkinoijien työkaluksi. SOSTAC-malli sisältää kuusi osaa, jotka antavat markkinointisuunnitelmalle rungon. Mallin kautta toimintaa voidaan tarkastella monesta eri näkökulmasta ja kehittää tarpeiden mukaisesti.
Tietoperustan toisessa pääluvussa perehdyttiin Internetiin ja sosiaaliseen mediaan. Luvussa käytiin läpi sosiaalisen median kanavat, jotka on rajattu toimeksiantajan toiveiden mukaisesti. Valitut kanavat ovat kotisivut, blogi, Facebook sekä Instagram. Digitaalisten markkinointikanavien ohella tutkittiin myös, kuinka hakukoneoptimointi- ja -markkinointi vaikuttavat toimintaan tällä hetkellä ja kuinka ne tulisi ottaa tulevaisuudessa huomioon.
Näkyvyyden ja tunnettuuden lisääminen on yrityksen merkittävimpiä kehityskohteita tälle vuodelle. Tämän vuoksi produktissa käydään läpi hyvin konkreettisia kehitysehdotuksia eri kanaville. Työssä tehtiin benchmarkkausta, ja toimeksiantajan toimintaa verrattiin muun muassa sosiaalisen median ja markkinoinnin osalta sen suurimpiin kilpailijoihin.
Työn tavoitteena on auttaa ja tukea yrityksen markkinointia konkreettisilla kehitysehdotuksilla ja tätä kautta edistää muun muassa vuoden 2018 aikana alkavien verkkokurssien myyntiä, jotka ovat uusi toimintamalli yritykselle.
Toimeksianto on saatu syksyllä 2017 ja työ valmistui huhtikuussa 2018.
Päätavoitteena produktissa oli kehittää digitaalisen markkinoinnin suunnitelma toimeksiantajalle ja kiinnittää huomiota siihen, miten nykyistä toimintaa ja näkyvyyttä voitaisiin kehittää jo olemassa olevissa kanavissa. Uudeksi markkinointikanavaksi on toimeksiantajan kanssa keskusteltu Instagramista, mutta lopullinen päätös sen luomisesta jää toimeksiantajan harkintaan.
Työn tietoperusta jakautuu kahteen päälukuun, joista ensimmäinen käsittelee markkinointia ja digitaalisen markkinointisuunnitelman luomista SOSTAC- mallin pohjalta. 1990-luvulla kehitetty SOSTAC-malli on kymmenen vuoden tutkimus- ja kehitystyön tulos, jonka sen kehittäjä, Paul Smith, loi markkinoijien työkaluksi. SOSTAC-malli sisältää kuusi osaa, jotka antavat markkinointisuunnitelmalle rungon. Mallin kautta toimintaa voidaan tarkastella monesta eri näkökulmasta ja kehittää tarpeiden mukaisesti.
Tietoperustan toisessa pääluvussa perehdyttiin Internetiin ja sosiaaliseen mediaan. Luvussa käytiin läpi sosiaalisen median kanavat, jotka on rajattu toimeksiantajan toiveiden mukaisesti. Valitut kanavat ovat kotisivut, blogi, Facebook sekä Instagram. Digitaalisten markkinointikanavien ohella tutkittiin myös, kuinka hakukoneoptimointi- ja -markkinointi vaikuttavat toimintaan tällä hetkellä ja kuinka ne tulisi ottaa tulevaisuudessa huomioon.
Näkyvyyden ja tunnettuuden lisääminen on yrityksen merkittävimpiä kehityskohteita tälle vuodelle. Tämän vuoksi produktissa käydään läpi hyvin konkreettisia kehitysehdotuksia eri kanaville. Työssä tehtiin benchmarkkausta, ja toimeksiantajan toimintaa verrattiin muun muassa sosiaalisen median ja markkinoinnin osalta sen suurimpiin kilpailijoihin.
Työn tavoitteena on auttaa ja tukea yrityksen markkinointia konkreettisilla kehitysehdotuksilla ja tätä kautta edistää muun muassa vuoden 2018 aikana alkavien verkkokurssien myyntiä, jotka ovat uusi toimintamalli yritykselle.
Toimeksianto on saatu syksyllä 2017 ja työ valmistui huhtikuussa 2018.