Opas TaTU Tampereen 5-9-vuotiaiden ohjaajille -hauskaa ja lapsilähtöistä ohjaamista
Kinnunen, Susanna (2018)
Kinnunen, Susanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803263787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803263787
Tiivistelmä
Ohjaajien merkitys lasten harjoituksissa viihtymisessä on valtavan suuri. Ohjaajan tehtävänä on luoda lapselle innostava, turvallinen ja monipuolinen harjoitusympäristö, jossa hän viihtyy. Sen lisäksi, että uimataito saattaa pelastaa lapsen hengen, vaikuttaa urheiluharrastus lapsen minäkuvaan ja itsetuntoon. Yksi tärkeimmistä tavoitteista oli auttaa ohjaajia ymmärtämään, kuinka lasten ohjaamisesta saa hauskaa, opettavaista ja lapsen näkökulman huomioivaa. Toinen tärkeimmistä tavoitteista oli oppaan luominen, sillä ohjaajat saavat siitä työkalun päivittäisiin ohjauksiin. Opas tukee osaltaan ensimmäisessä tavoitteessa onnistumista.
Opinnäytetyössä paneuduttiin suurimalta osin yksittäiseen harjoitustilanteeseen. Jokaisella harjoituksella on merkitystä lasten viihtymisen ja oppimisen kannalta. On merkityksellistä, kuinka heille puhutaan, annetaan palautetta ja kuinka heidät huomioidaan harjoituksissa. Työssä on tutustuttu tähän aiheeseen käytännönläheisesti.
Tavoitteena oli luoda käytännönläheinen opas, mitä on helppo hyödyntää päivittäisessä opetuksessa. Työn tuotos on uimaseura TaTU Tampereen ohjaajien käytössä, minkä tarkoituksena on auttaa ohjaajia päivittäisessä ohjaustyössä. Ohjaajia työskentelee seurassa eri taustoilla; toisilla on liikunta-alan koulutus ja kokemusta ohjaamisesta on useamman vuoden ajalta, joillekin TaTU Tampere on ensimmäinen työpaikka. Luonnollisesti myös ohjaajien motivaation määrä vaihtelee yksilöstä riippuen. Tärkeää oli oppaan käytännönläheisyys ja helppokäyttöisyys, jotta oppaan käyttäminen olisi motivoivampaa kaikille.
Oppaaseen on luotu tuntisuunnitelmat, valmiit mallitunnit, viitepelit ja -leikit sekä yhteystiedot. Oppaasta löytyy myös teoriaosuus tiivistettynä, jotta ohjaajat voivat lukea helposti ydinkohdat lasten ohjaamisen tärkeimmistä perusteista. Oppaan tarkoituksena on saada ohjauksista aiempaa opettavaisempia, ja osa opetuksesta tapahtuu leikkien ja pelien kautta. Opettavaisuus ja tavoitteellisuus on edelleen ohjauksissa mukana, mutta tästä eteenpäin oppiminen tapahtuu leikin varjolla.
Opas jalkautettiin toimintaan oppaan koeversion kautta. Ohjaajat kokeilivat opasta käytännössä, ja heidän antamiensa palautteiden pohjalta opas saavutti nykyisen versionsa. Harrasteuinnin koordinaattori päivittää opasta yhdessä ohjaajien kanssa säännöllisesti ennalta sovituissa palavereissa. Kaikki pääsevät myös itsenäisesti lisäämään oppaan ideapankkiin lisää viitepelejä. Ohjaajat ja harrasteuinnin koordinaattori jatkavat oppaan käyttöä, ja tutkivat käytännössä sen hyödyllisyyttä. Lapsiryhmien vedenpelon väheneminen sekä taitojen karttuminen aiempaan verrattuna kertoisivat oppaan hyvistä tuloksista.
Tulevaisuudessa opas voitaisiin laajentaa kaikkiin seuramme harrasteryhmiin. Vasta kilpauinnin aloittaneiden uimareiden kanssa oppaan hyödyntäminen olisi myös mahdollista, sillä nuorimmat heistä ovat 6-vuotiaita. Motivaatio harjoitteluun säilyisi paremmin leikkien.
Opinnäytetyössä paneuduttiin suurimalta osin yksittäiseen harjoitustilanteeseen. Jokaisella harjoituksella on merkitystä lasten viihtymisen ja oppimisen kannalta. On merkityksellistä, kuinka heille puhutaan, annetaan palautetta ja kuinka heidät huomioidaan harjoituksissa. Työssä on tutustuttu tähän aiheeseen käytännönläheisesti.
Tavoitteena oli luoda käytännönläheinen opas, mitä on helppo hyödyntää päivittäisessä opetuksessa. Työn tuotos on uimaseura TaTU Tampereen ohjaajien käytössä, minkä tarkoituksena on auttaa ohjaajia päivittäisessä ohjaustyössä. Ohjaajia työskentelee seurassa eri taustoilla; toisilla on liikunta-alan koulutus ja kokemusta ohjaamisesta on useamman vuoden ajalta, joillekin TaTU Tampere on ensimmäinen työpaikka. Luonnollisesti myös ohjaajien motivaation määrä vaihtelee yksilöstä riippuen. Tärkeää oli oppaan käytännönläheisyys ja helppokäyttöisyys, jotta oppaan käyttäminen olisi motivoivampaa kaikille.
Oppaaseen on luotu tuntisuunnitelmat, valmiit mallitunnit, viitepelit ja -leikit sekä yhteystiedot. Oppaasta löytyy myös teoriaosuus tiivistettynä, jotta ohjaajat voivat lukea helposti ydinkohdat lasten ohjaamisen tärkeimmistä perusteista. Oppaan tarkoituksena on saada ohjauksista aiempaa opettavaisempia, ja osa opetuksesta tapahtuu leikkien ja pelien kautta. Opettavaisuus ja tavoitteellisuus on edelleen ohjauksissa mukana, mutta tästä eteenpäin oppiminen tapahtuu leikin varjolla.
Opas jalkautettiin toimintaan oppaan koeversion kautta. Ohjaajat kokeilivat opasta käytännössä, ja heidän antamiensa palautteiden pohjalta opas saavutti nykyisen versionsa. Harrasteuinnin koordinaattori päivittää opasta yhdessä ohjaajien kanssa säännöllisesti ennalta sovituissa palavereissa. Kaikki pääsevät myös itsenäisesti lisäämään oppaan ideapankkiin lisää viitepelejä. Ohjaajat ja harrasteuinnin koordinaattori jatkavat oppaan käyttöä, ja tutkivat käytännössä sen hyödyllisyyttä. Lapsiryhmien vedenpelon väheneminen sekä taitojen karttuminen aiempaan verrattuna kertoisivat oppaan hyvistä tuloksista.
Tulevaisuudessa opas voitaisiin laajentaa kaikkiin seuramme harrasteryhmiin. Vasta kilpauinnin aloittaneiden uimareiden kanssa oppaan hyödyntäminen olisi myös mahdollista, sillä nuorimmat heistä ovat 6-vuotiaita. Motivaatio harjoitteluun säilyisi paremmin leikkien.