Facebook-mainonnan intensiteetin testaaminen startup-yrityksessä : case: Äiti Hoitaa Oy
Naakka, Joel (2018)
Naakka, Joel
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803223704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803223704
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli testata Facebook-markkinoinnin tehokuutta startup-yrityksen kentällä. Tutkimuksen pohjalta luotiin kattavat ohjeet aloittelevan pienyrityksen digitaaliseen markkinointiin. Ohjeista käy ilmi varsinkin, mitä Facebook-markkinointi on tällä hetkellä, mitä siinä vaaditaan, mitä sen avulla voidaan saavuttaa ja miten siinä voidaan onnistua. Opinnäytetyön toimeksiantajaksi tuli Suomessa toimintaansa harjoittava kierrätysalan startup-yritys. Toimeksiantajalle tutkimus oli muodoltaan kasvulähtöinen, koska Facebook-markkinointia oltiin osittain jo aikaisemmin sovellettu yrityksessä. Kohdeyrityksen Facebook-markkinoinin hyödyntämiseen painottaen tavoitteena oli edelleenkehittää siinä henkilöstön ammattitaitoa ja kokemustasoa. Työn tavoitteena oli myös tunnistaa Facebook-markkinoinnin kannattavuuden osuus kaiken yrityksen harjoittaman markkinoinnin keskeltä ja perustella, miksi se on tehokkain digitaalisen median kanava asiakasryhmien kohdentamiseen niin kulujen kuin ajallisen kapasiteetin kannalta puhumattakaan resursseista kokonaisuudessaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli rakentaa kohdeyritykselle maksullinen Facebook-kampanja, joka piti sisällään kolme lähes täysin toisistaan eroavaa mainosta. Kahdessa niistä käytettiin kuitenkin samaa myyntistrategiaa, jotta havaitaisiin yksityiskohdat eri näkökulmista. Mainoksien toimivuutta ja siinä ilmeneviä tilastoja pidettiin silmällä ja tutkittiin koko kampanjan ajan, jotta pystyttiin selvittämään, milloin mikäkin mainostyyli oli tehokkaimillaan kohderyhmään yhdistettävien tavoitteiden osalta. Parhaiten toimivat kohdennustrategiat tallennettiin tomeksiantajan Facebook-mainostilille, jotta niitä voitaisiin hyödyntää mahdolisesti tulevaisuudessakin Facebook-mainonnan suunnittelun ja toteutuksen tukena. Työn teoreettisessa osuudessa tutkittiin sisältö- ja Facebook-markkinointia sekä mikro- että makrotasolla niihin liittyvien toimenpiteiden ja keinojen summana. Näillä markkinoinnissa voitaisiin saada tehokkain mahdollinen hyöty irti. Tutkimuksessa käytetttiin erilaisia malleja, kuvioita ja taulukoita apuna Facebook-kampanjan suunnittelun ja toteutuksen kehittämisessä. Työssä kuvattiin myös erilaisten maksullisten ja ilmaisten markkinointityökalujen, tulosten mittausohjemien ja kuvankäsittelyohjelmien osuutta, esimerkiksi Canvan, Power Editorin, Ads Managerin ja Google Analyticsin osalta. Tutkimuksen asiasisältö rakentuu kirjallisista, sähköisistä ja kuvallisista teoksista. Lähteet kerättiin ajakohtaisista, faktaan perustuvista tilastoista, artikkeleista, videoista ja tutkimuksista.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi tuore, perinpohjainen ja laaja-alainen tutkimus Facebook-markkinoinnin suunnittelusta ja toteuttamisesta. Sen kautta voi havaita, että Facebookmainonta todella on tehokasta ja kannattavaa sitä mainostavan yhtiön koosta huolimatta. Mainostaminen Facebookissa on tuottoisaa, edullista ja monipuolista. Tutkimus mahdollisti Facebook-mainonnan kannalta lisäksi sen, että toimeksiantajayritys sai realistisemman kuvan, mistä kanavista asiakkaat lähestyivät sitä ja kuinka he käyttäytyivät verkossa. Lopputuloksena ilmeni vielä se, että Facebook-mainonnalla tavoittaa enemmän ihmisiä ja voi saada laajemman kokonaisuuden ostojakunnasta pienemmällä työllä ja kuluilla kuin mistään muusta kohdeyrityksen käyttämästä perinteisen median markkinointikeinosta. Facebook-mainoksilla differoidutaan massasta automaattisesti niiden mahdollisuudella ideoida mielenkiintoisia ja ajankohtaisia asiasisältöjä, jotka tarjoavat kohderyhmille paljon enemmän kuin pelkän ostohoukutuksen. Facebookissa mainostaminen vaatii paljon uhrauksia ja akitiivisuutta, mutta kun sitä tekee tarpeeksi usein, siihen ei tarvitse enää varata yhtä paljon aikaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli rakentaa kohdeyritykselle maksullinen Facebook-kampanja, joka piti sisällään kolme lähes täysin toisistaan eroavaa mainosta. Kahdessa niistä käytettiin kuitenkin samaa myyntistrategiaa, jotta havaitaisiin yksityiskohdat eri näkökulmista. Mainoksien toimivuutta ja siinä ilmeneviä tilastoja pidettiin silmällä ja tutkittiin koko kampanjan ajan, jotta pystyttiin selvittämään, milloin mikäkin mainostyyli oli tehokkaimillaan kohderyhmään yhdistettävien tavoitteiden osalta. Parhaiten toimivat kohdennustrategiat tallennettiin tomeksiantajan Facebook-mainostilille, jotta niitä voitaisiin hyödyntää mahdolisesti tulevaisuudessakin Facebook-mainonnan suunnittelun ja toteutuksen tukena. Työn teoreettisessa osuudessa tutkittiin sisältö- ja Facebook-markkinointia sekä mikro- että makrotasolla niihin liittyvien toimenpiteiden ja keinojen summana. Näillä markkinoinnissa voitaisiin saada tehokkain mahdollinen hyöty irti. Tutkimuksessa käytetttiin erilaisia malleja, kuvioita ja taulukoita apuna Facebook-kampanjan suunnittelun ja toteutuksen kehittämisessä. Työssä kuvattiin myös erilaisten maksullisten ja ilmaisten markkinointityökalujen, tulosten mittausohjemien ja kuvankäsittelyohjelmien osuutta, esimerkiksi Canvan, Power Editorin, Ads Managerin ja Google Analyticsin osalta. Tutkimuksen asiasisältö rakentuu kirjallisista, sähköisistä ja kuvallisista teoksista. Lähteet kerättiin ajakohtaisista, faktaan perustuvista tilastoista, artikkeleista, videoista ja tutkimuksista.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi tuore, perinpohjainen ja laaja-alainen tutkimus Facebook-markkinoinnin suunnittelusta ja toteuttamisesta. Sen kautta voi havaita, että Facebookmainonta todella on tehokasta ja kannattavaa sitä mainostavan yhtiön koosta huolimatta. Mainostaminen Facebookissa on tuottoisaa, edullista ja monipuolista. Tutkimus mahdollisti Facebook-mainonnan kannalta lisäksi sen, että toimeksiantajayritys sai realistisemman kuvan, mistä kanavista asiakkaat lähestyivät sitä ja kuinka he käyttäytyivät verkossa. Lopputuloksena ilmeni vielä se, että Facebook-mainonnalla tavoittaa enemmän ihmisiä ja voi saada laajemman kokonaisuuden ostojakunnasta pienemmällä työllä ja kuluilla kuin mistään muusta kohdeyrityksen käyttämästä perinteisen median markkinointikeinosta. Facebook-mainoksilla differoidutaan massasta automaattisesti niiden mahdollisuudella ideoida mielenkiintoisia ja ajankohtaisia asiasisältöjä, jotka tarjoavat kohderyhmille paljon enemmän kuin pelkän ostohoukutuksen. Facebookissa mainostaminen vaatii paljon uhrauksia ja akitiivisuutta, mutta kun sitä tekee tarpeeksi usein, siihen ei tarvitse enää varata yhtä paljon aikaa.