Kokemuksia Camera obscura –toimintamallista 9. luokkalaisten positiivisen mielenterveyden edistämisessä
Ruotsalainen, Tiia; Suikkanen, Heidi (2018)
Ruotsalainen, Tiia
Suikkanen, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803213656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803213656
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Suomen Nuorten Miesten Kristillisen Yhdistyksen (NMKY:n) liiton ja erään eteläkarjalaisen koulun kanssa. Opinnäytetyö liittyy terveyden edistämisen yhteistyöhankkeeseen, tällä opinnäytetyöllä edistetään mielenterveyttä. Nuorten mielenterveyden edistäminen on tärkeä aihe, sillä joka viides nuori kärsii mielenterveyden häiriöistä. Heikolla mielenterveydellä voi olla kauaskantoisempiakin vaikutuksia terveyteen ja kehitykseen. Se voi johtaa riskikäyttäytymiseen, kuten päihteiden käyttöön. Nuoret tunnistavat heikosti omaan mielenterveyteen ja hyvinvointiin liittyviä tekijöitä. Tällöin on tärkeää saada nuori pohtimaan omia voimavarojaan ja toimintatapojaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Suomen NMKY:n liiton operoiman Camera obscura -toimintamallin ja sen tavoitteiden saavuttamista edistävän mielenterveystyön näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa hyödyllistä tietoa Suomen NMKY:n liitolle Camera obscura -toimintamallin kehittämistä varten. Toisena tavoitteena oli tuottaa eräälle eteläkarjalaiselle koululle tietoa Camera obscura -toimintamallin hyödyllisyydestä heidän 9. luokkalaisten oppilaidensa positiivisen mielenterveyden edistämisessä. Määrällisen opinnäytetyön aineisto kerättiin Warwick-Edinburgh Mental Well-being Scale (WEMWBS) – 14 kysymyksen mittarilla, ennen ja jälkeen (ennakko- ja purkutunneilla) toimintapäivän. Kyselyyn vastasi erään eteläkarjalaisen koulun 9. luokkalaiset, vastaajia oli 79. Aineistoja analysoitiin vertaillen ennakko- ja purkutunnin loppuraporttien tuloksia keskenään.
Camera obscura – toimintamalli on kyselyn perusteella hieman edistänyt nuorten kokemusta positiivisesta mielenterveydestä. WEMWBS -mittarin yhdeksässä kohdassa kysymyksiin oli vastattu positiivisemmin toimintapäivän jälkeen. Jatkossa voitaisiin tutkia sitä, kuinka Camera obscura -toimintamalli vaikuttaa 9-luokkalaisten päihdekäyttäytymiseen. Lisäksi jatkotutkimusaiheena voisi olla mielenterveyden edistäminen Camera obscura -toimintamallin avulla 7.
-luokkalaisilla nuorilla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Suomen NMKY:n liiton operoiman Camera obscura -toimintamallin ja sen tavoitteiden saavuttamista edistävän mielenterveystyön näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa hyödyllistä tietoa Suomen NMKY:n liitolle Camera obscura -toimintamallin kehittämistä varten. Toisena tavoitteena oli tuottaa eräälle eteläkarjalaiselle koululle tietoa Camera obscura -toimintamallin hyödyllisyydestä heidän 9. luokkalaisten oppilaidensa positiivisen mielenterveyden edistämisessä. Määrällisen opinnäytetyön aineisto kerättiin Warwick-Edinburgh Mental Well-being Scale (WEMWBS) – 14 kysymyksen mittarilla, ennen ja jälkeen (ennakko- ja purkutunneilla) toimintapäivän. Kyselyyn vastasi erään eteläkarjalaisen koulun 9. luokkalaiset, vastaajia oli 79. Aineistoja analysoitiin vertaillen ennakko- ja purkutunnin loppuraporttien tuloksia keskenään.
Camera obscura – toimintamalli on kyselyn perusteella hieman edistänyt nuorten kokemusta positiivisesta mielenterveydestä. WEMWBS -mittarin yhdeksässä kohdassa kysymyksiin oli vastattu positiivisemmin toimintapäivän jälkeen. Jatkossa voitaisiin tutkia sitä, kuinka Camera obscura -toimintamalli vaikuttaa 9-luokkalaisten päihdekäyttäytymiseen. Lisäksi jatkotutkimusaiheena voisi olla mielenterveyden edistäminen Camera obscura -toimintamallin avulla 7.
-luokkalaisilla nuorilla.