Huviveneilijöiden kouluttajien pätevyys Suomessa
Palmu, Pasi-Petteri (2018)
Palmu, Pasi-Petteri
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803022973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803022973
Tiivistelmä
Suomessa on käyty keskustelua veneajokortista sekä huviveneilyn turvallisuudessa jo pitkän ajan. Keskustelua on leimannut vahvasti, kenen vastuulla koulutuksen pitäisi olla ja kuka sitä antaisi? Konkreettista vahvaa ehdotusta veneajokortista tai koulutuksen lisäämisestä huviveneilijöille ei mikään taho ole kuitenkaan tehnyt.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin huviveneilijöiden kouluttajien pätevyyttä sekä osaamista Suomessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää veneilykouluttajien nykyinen pätevyys ja minkälaisen organisaation osana tai alaisuudessa koulutus ja työskentely tapahtuu. Tavoitteena oli selvittää, onko osaamis-ja pätevyystaso riittävä, vai tulisiko sitä muuttaa tai kehittää. Alalla toimivia organisaatioita tarkasteltiin erityisesti siitä näkökulmasta, onko olemassa jokin toimija, jolla pitäisi olla vastuu koulutustoiminnasta.
Tutkimusta varten hankkittiin kaksi aineistoa. Veneilykouluttajia pyydettiin osallistumaan verkossa toteutettuun kyselytutkimukseen. Saatua aineistoa käsiteltiin tutkimuksessa ensin itsenäisesti ja lopuksi yhdessä haastattelututkimuksena toteutetun toisen aineiston kanssa. Haastattelututkimus suoritettiin puolistrukturoituna haastateluna Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille sekä Suomen Purjehdus ja Veneily ry:lle.
Tutkimustuloksen toivotaan hyödyttävän kaikkia alalla toimivia osapuolia, niin kouluttajia kuin järjestöja ja viranomaisiakin. Toivottavaa on, että saatuja tuloksia pystytään käyttämään positiivisena ja innostavana voimavarana tulevaisuuden toimintaa kehitettäessä.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin huviveneilijöiden kouluttajien pätevyyttä sekä osaamista Suomessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää veneilykouluttajien nykyinen pätevyys ja minkälaisen organisaation osana tai alaisuudessa koulutus ja työskentely tapahtuu. Tavoitteena oli selvittää, onko osaamis-ja pätevyystaso riittävä, vai tulisiko sitä muuttaa tai kehittää. Alalla toimivia organisaatioita tarkasteltiin erityisesti siitä näkökulmasta, onko olemassa jokin toimija, jolla pitäisi olla vastuu koulutustoiminnasta.
Tutkimusta varten hankkittiin kaksi aineistoa. Veneilykouluttajia pyydettiin osallistumaan verkossa toteutettuun kyselytutkimukseen. Saatua aineistoa käsiteltiin tutkimuksessa ensin itsenäisesti ja lopuksi yhdessä haastattelututkimuksena toteutetun toisen aineiston kanssa. Haastattelututkimus suoritettiin puolistrukturoituna haastateluna Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille sekä Suomen Purjehdus ja Veneily ry:lle.
Tutkimustuloksen toivotaan hyödyttävän kaikkia alalla toimivia osapuolia, niin kouluttajia kuin järjestöja ja viranomaisiakin. Toivottavaa on, että saatuja tuloksia pystytään käyttämään positiivisena ja innostavana voimavarana tulevaisuuden toimintaa kehitettäessä.