Liikenteenohjaus palvelut -yksikön sisäinen kehittäminen
Passila, Jyrki (2018)
Passila, Jyrki
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802282861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802282861
Tiivistelmä
Tämän työn tilaajana toimii Destia Oy. Työn tavoitteena oli selvittää Liikenteenohjauspalvelut-yksikön (LOP) nykytilanne, millainen sen kalustollinen kyky suorittaa projekteja on, mikä sen taloudellinen tilanne on ja mistä yksikkö- ja yksikön talous muodostuu. Lisäksi pyrittiin selvittämään muiden tulosyksiköiden käytännöt tietyömaiden aikaisista liikenteenohjauksista: ketkä varsinaiset liikennejärjestelyt toteuttavat, kenen kalustolla/materiaaleilla työt toteutetaan sekä kuka laatii suunnitelmat ja organisoi työt.
Selvitystyö tehtiin käyttäen kyselylomaketta, joka suunniteltiin tätä työtä varten. Tämä olikin työn haastavin osuus, koska lomakkeella saadut tiedot toimivat tämän työn pohjana ja kaikki päätelmät tehtiin niitä hyväksi käyttäen. Kyselylomake koostui pääosin monivalintakysymyksistä, jotta vastausprosentti olisi mahdollisimman korkea ja jotta saataisiin mahdollisimman kattavaa tietoa. Lisäksi kysymyksissä oli mahdollista tarkentaa vastauksia tekstimuodossa, mikä osoittautuikin hyväksi ajatukseksi: sillä saatiin todella arvokasta tietoa.
Näiden tietojen pohjalta tutkittiin ja vertailtiin alueita ja niiden potentiaalia kasvualustana. Alueiden pohjalta pohdittiin myös erilaisten laajentumisvaihtoehtojen järkevyyttä eri alueilla ja kuinka esimerkiksi pohjoiseen voisi tuottaa palveluita, jotka ovat taloudellisesti kannattavia. Sen lisäksi pohdittiin myös tapoja, joilla voitaisiin parantaa sisäistä markkinointia, joka olikin saatujen tietojen pohjalta melko huonolla tasolla. Tästä kertoo myös se, että kyselylomakkeen lähettämisen jälkeen alkoi tulla yhteydenottoja ympäri Suomea, ja Liikenteenohjauspalvelut-yksikkö onkin jo toimittanut tavaraa muiden tulosyksiköiden tarpeisiin ja käynyt tekemässä esimerkiksi Turussa erääseen kohteeseen liikenteenohjausjärjestelyt.
Selvitystyö tehtiin käyttäen kyselylomaketta, joka suunniteltiin tätä työtä varten. Tämä olikin työn haastavin osuus, koska lomakkeella saadut tiedot toimivat tämän työn pohjana ja kaikki päätelmät tehtiin niitä hyväksi käyttäen. Kyselylomake koostui pääosin monivalintakysymyksistä, jotta vastausprosentti olisi mahdollisimman korkea ja jotta saataisiin mahdollisimman kattavaa tietoa. Lisäksi kysymyksissä oli mahdollista tarkentaa vastauksia tekstimuodossa, mikä osoittautuikin hyväksi ajatukseksi: sillä saatiin todella arvokasta tietoa.
Näiden tietojen pohjalta tutkittiin ja vertailtiin alueita ja niiden potentiaalia kasvualustana. Alueiden pohjalta pohdittiin myös erilaisten laajentumisvaihtoehtojen järkevyyttä eri alueilla ja kuinka esimerkiksi pohjoiseen voisi tuottaa palveluita, jotka ovat taloudellisesti kannattavia. Sen lisäksi pohdittiin myös tapoja, joilla voitaisiin parantaa sisäistä markkinointia, joka olikin saatujen tietojen pohjalta melko huonolla tasolla. Tästä kertoo myös se, että kyselylomakkeen lähettämisen jälkeen alkoi tulla yhteydenottoja ympäri Suomea, ja Liikenteenohjauspalvelut-yksikkö onkin jo toimittanut tavaraa muiden tulosyksiköiden tarpeisiin ja käynyt tekemässä esimerkiksi Turussa erääseen kohteeseen liikenteenohjausjärjestelyt.