Lasten osallisuus ja pedagoginen dokumentointi Reggio Emilia -pedagogiikassa
Antila, Katja (2018)
Antila, Katja
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802272849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802272849
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksessa eletään muutokseen aikaa uudistuneen varhaiskasvatuslain ja valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman vuoksi. Laki toi lasten osallisuuden esiin ja varhaiskasvatussuunnitelma puolestaan pedagogisen dokumentoinnin työmenetelmänä. Tässä tutkimuksessa tutkittiin kasvattajan toimintaa mahdollistaa lasten osallisuus ja toteuttaa pedagogista dokumentointia. Tarkoituksena oli kuvata, miten edellä mainitut seikat toteutuvat käytännössä, jotta kasvattajat saisivat työhönsä konkreettisia keinoja.
Teoreettisessa viitekehyksessä kuvattiin näkemyksiä osallisuudesta ja Shierin (2001) osallisuuden tasomallia sekä pedagogista dokumentointia Kati Rintakorven kirjoitusten pohjalta. Lisäksi avattiin hieman Reggio Emilia -pedagogiikkaa sekä valtakunnallista varhaiskasvatussuunnitelmaa. Tutkimukseen haastateltiin neljää kasvattajaa, jotka työskentelivät Reggio Emilia -pedagogiikkaa noudattavissa päiväkodeissa. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna ja analysoitiin Giorgin feno-menologisen metodin mukaisesti.
Tutkimuksen keskeisin havainto oli, että kasvattajat tekivät dokumentointia ja antoivat lasten osallistua. Lasten mielenkiinnonkohteiden ja olettamuksien selvittäminen aiheesta oli tärkeä ensimmäinen askel. Itse dokumentoinnin lopputuotoksen tekemiseen lapset voisivat osallistua enemmänkin, ja tehdyn arvioinnin uudelleen suuntausta voisi tehdä näkyvämmäksi. Tuloksena syntyi kasvattajan muistilista lasten osallisuuden ja pedagogisen dokumentoinnin onnistumiseksi.
Teoreettisessa viitekehyksessä kuvattiin näkemyksiä osallisuudesta ja Shierin (2001) osallisuuden tasomallia sekä pedagogista dokumentointia Kati Rintakorven kirjoitusten pohjalta. Lisäksi avattiin hieman Reggio Emilia -pedagogiikkaa sekä valtakunnallista varhaiskasvatussuunnitelmaa. Tutkimukseen haastateltiin neljää kasvattajaa, jotka työskentelivät Reggio Emilia -pedagogiikkaa noudattavissa päiväkodeissa. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna ja analysoitiin Giorgin feno-menologisen metodin mukaisesti.
Tutkimuksen keskeisin havainto oli, että kasvattajat tekivät dokumentointia ja antoivat lasten osallistua. Lasten mielenkiinnonkohteiden ja olettamuksien selvittäminen aiheesta oli tärkeä ensimmäinen askel. Itse dokumentoinnin lopputuotoksen tekemiseen lapset voisivat osallistua enemmänkin, ja tehdyn arvioinnin uudelleen suuntausta voisi tehdä näkyvämmäksi. Tuloksena syntyi kasvattajan muistilista lasten osallisuuden ja pedagogisen dokumentoinnin onnistumiseksi.