Erityistä tukea tarvitsevan lapsen hyvinvoinnin tukeminen vuorohoidossa
Kosonen, Maija (2018)
Kosonen, Maija
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802262783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802262783
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kuinka erityistä tukea tarvitsevaa lasta tuetaan päivittäisessä toiminnassa tutkimuskohteena olleen kaupungin vuoropäiväkodeissa. Opinnäytetyön tutkimukseen osallistui neljästä vuoropäiväkodista kolme. “Erityistä tukea tarvitseva lapsi” -määritelmä käsittää tutkimuksessa lapset, joilla on esimerkiksi kielellisiä erityisvaikeuksia, sosiaalisia ja/tai emotionaalisia ongelmia, kehitysvamma tai haasteita keskittymisessä. Näillä lapsilla on joko lääkärin lausunto diagnoosista tai varhaiskasvatushenkilöstön tekemät havainnot erityisen tuen tarpeesta.
Tavoitteena oli selvittää kuinka erityistä tukea tarvitsevan lapsen tuen tarpeet otetaan huomioon kunkin päiväkodin päivittäisessä toiminnassa ja sen suunnittelussa. Lisäksi opinnäytetyössä selvitetään vuoropäiväkotien sisäistä tiedonkulkua ja yhteisiä toimintatapoja. Opinnäytetyön tutkimuksessa kiinnitettiin myös huomiota päiväkotien toimintamenetelmien mahdolliseen kehittämistarpeeseen yksittäisen päiväkodin että tutkimuskohteena olevan kaupungin taholta. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös toimia jatkossa kehittämisaineistona tutkimukseen osallistuvan kaupungin vuorohoitoyksiköille.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisia l. laadullisia tutkimustapoja noudattaen. Tutkimusmetodiksi valikoitui puolistrukturoitu yksilöhaastattelu. Haastateltavina oli kunkin tutkimukseen osallistuvan päiväkodin lastentarhanopettaja. Tutkimus on pyritty toteuttamaan vuoropäivähoidossa olevan erityistä tukea tarvitsevan lapsen näkökulmaa ajatellen.
Tutkimustulosten perusteella erityistä tukea tarvitsevien lasten hyvinvoinnin edistämiseksi on käytössä erilaisia keinoja kunkin päiväkodin lasten tarpeista riippuen. Muun muassa kuvien käyttö, erilaiset kielelliset harjoitukset, tukiviittomat ja pienryhmätoimintaan panostaminen olivat päiväkodeissa hyviksi todettuja tukitoimia. Lisäksi päiväkodin henkilöstön ammattitaito ja moniammatillinen yhteistyö varhaiskasvatuksen konsultoivan erityisopettajan sekä muiden yhteistyötahojen kanssa koettiin tärkeiksi tekijöiksi erityistä tukea tarvitsevan lapsen tukemisen kannalta. Vuorohoitoon ja erityiskasvatukseen liittyvät kehittämisideat koskivat mm. lastentarhanopettajien työvuorojen harkittua rytmitystä ja entistä yhteneväisempiä käytäntöjä varhaiskasvattajien kesken, jotta lapsi kokisi johdonmukaisuutta vuorohoidon toiminnassa.
Tavoitteena oli selvittää kuinka erityistä tukea tarvitsevan lapsen tuen tarpeet otetaan huomioon kunkin päiväkodin päivittäisessä toiminnassa ja sen suunnittelussa. Lisäksi opinnäytetyössä selvitetään vuoropäiväkotien sisäistä tiedonkulkua ja yhteisiä toimintatapoja. Opinnäytetyön tutkimuksessa kiinnitettiin myös huomiota päiväkotien toimintamenetelmien mahdolliseen kehittämistarpeeseen yksittäisen päiväkodin että tutkimuskohteena olevan kaupungin taholta. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös toimia jatkossa kehittämisaineistona tutkimukseen osallistuvan kaupungin vuorohoitoyksiköille.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisia l. laadullisia tutkimustapoja noudattaen. Tutkimusmetodiksi valikoitui puolistrukturoitu yksilöhaastattelu. Haastateltavina oli kunkin tutkimukseen osallistuvan päiväkodin lastentarhanopettaja. Tutkimus on pyritty toteuttamaan vuoropäivähoidossa olevan erityistä tukea tarvitsevan lapsen näkökulmaa ajatellen.
Tutkimustulosten perusteella erityistä tukea tarvitsevien lasten hyvinvoinnin edistämiseksi on käytössä erilaisia keinoja kunkin päiväkodin lasten tarpeista riippuen. Muun muassa kuvien käyttö, erilaiset kielelliset harjoitukset, tukiviittomat ja pienryhmätoimintaan panostaminen olivat päiväkodeissa hyviksi todettuja tukitoimia. Lisäksi päiväkodin henkilöstön ammattitaito ja moniammatillinen yhteistyö varhaiskasvatuksen konsultoivan erityisopettajan sekä muiden yhteistyötahojen kanssa koettiin tärkeiksi tekijöiksi erityistä tukea tarvitsevan lapsen tukemisen kannalta. Vuorohoitoon ja erityiskasvatukseen liittyvät kehittämisideat koskivat mm. lastentarhanopettajien työvuorojen harkittua rytmitystä ja entistä yhteneväisempiä käytäntöjä varhaiskasvattajien kesken, jotta lapsi kokisi johdonmukaisuutta vuorohoidon toiminnassa.