Sisäisen logistiikan parantaminen myymälöiden näkökulmasta
Pennanen, Elli (2010)
Pennanen, Elli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005078289
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tutustuttiin Pentik Oy:n tilaus-toimitusketjuun etenkin myymälöiden näkökulmasta. Työn tarkoituksena oli tutkia ja parantaa sisäistä logistiikkaa erityisesti myymälöiden näkökulmasta, mistä johtuen yrityksen muihin toimintoihin ei olla erityisemmin keskitytty. Pentik Oy on noussut yhdeksi Suomen suurimmista myymäläketjuista sisustuksen saralla. Vuonna 2009 liikevaihto oli 37,1 miljoonaa euroa ja yritys työllisti yli 300 henkilöä, joista suurin osa työskentelee myymälöissä ympäri Suomea, Ruotsissa ja Norjassa.
Työssä tutustuttiin yksityiskohtaisesti yrityksen tilaus-toimitusprosessiin ja etenkin niihin toimintoihin, mitkä tehdään tällä hetkellä myymälöissä. Tämän lisäksi tehtiin kyselytutkimus viidelle myymälälle, jotka profiililtaan edustavat kaikkia Suomessa olevia myymälöitä niin pienestä franchising-yrityksestä aina suureen tehtaanmyymälään. Tutkimuksessa otettiin selvää siitä, miten paljon aikaa myymälöillä kuluu logistisiin toimintoihin, kuten tavaran purkuun ja hyllyjen täyttämiseen kokonaistyöajasta.
Tuloksista ilmeni, että myymälät joutuvat aina tavaran saapuessa keskittämään kaiken työvoimansa pelkästään tavaran purkuun. Tämä tuottaa myymälöille sekä työajan keskittämistä myyntityön sijaan toissijaisiin toimintoihin että hävittyä myyntiä. Tällaisista purkupiikeistä tulisi päästä eroon, mikä onnistuu paremmalla tilausjärjestelmällä. Keskeisin havainto työssä oli se, että tilaustoimintoon tulee keskittyä aiempaa enemmän, jotta myymälät saisivat viikkotilauksen sijaan yhden tai kaksi rullakkoa päivässä täyttämään puutteet varastossa. Tämän lisäksi huomattiin myös se, että informaatiovirtaan tulee kiinnittää enemmän huomiota, jotta myymälät eivät joutuisi varautumaan turhaan kuormaan, mikä ei saavukaan ja aiheuta näin hukkatyötä itselleen. Tästä työstä saadut tulokset auttavat ketjua parantamaan toimintojaan ja antavat arvokasta tietoa juuri tällä hetkellä logistiikkakeskuksessa tehtävään muutosprosessiin: uuden toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoon. Ilmi käyneet tulokset otetaan kokonaisuudessaan huomioon mietittäessä, mitä ominaisuuksia uudelta järjestelmältä vaaditaan.
Työssä tutustuttiin yksityiskohtaisesti yrityksen tilaus-toimitusprosessiin ja etenkin niihin toimintoihin, mitkä tehdään tällä hetkellä myymälöissä. Tämän lisäksi tehtiin kyselytutkimus viidelle myymälälle, jotka profiililtaan edustavat kaikkia Suomessa olevia myymälöitä niin pienestä franchising-yrityksestä aina suureen tehtaanmyymälään. Tutkimuksessa otettiin selvää siitä, miten paljon aikaa myymälöillä kuluu logistisiin toimintoihin, kuten tavaran purkuun ja hyllyjen täyttämiseen kokonaistyöajasta.
Tuloksista ilmeni, että myymälät joutuvat aina tavaran saapuessa keskittämään kaiken työvoimansa pelkästään tavaran purkuun. Tämä tuottaa myymälöille sekä työajan keskittämistä myyntityön sijaan toissijaisiin toimintoihin että hävittyä myyntiä. Tällaisista purkupiikeistä tulisi päästä eroon, mikä onnistuu paremmalla tilausjärjestelmällä. Keskeisin havainto työssä oli se, että tilaustoimintoon tulee keskittyä aiempaa enemmän, jotta myymälät saisivat viikkotilauksen sijaan yhden tai kaksi rullakkoa päivässä täyttämään puutteet varastossa. Tämän lisäksi huomattiin myös se, että informaatiovirtaan tulee kiinnittää enemmän huomiota, jotta myymälät eivät joutuisi varautumaan turhaan kuormaan, mikä ei saavukaan ja aiheuta näin hukkatyötä itselleen. Tästä työstä saadut tulokset auttavat ketjua parantamaan toimintojaan ja antavat arvokasta tietoa juuri tällä hetkellä logistiikkakeskuksessa tehtävään muutosprosessiin: uuden toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoon. Ilmi käyneet tulokset otetaan kokonaisuudessaan huomioon mietittäessä, mitä ominaisuuksia uudelta järjestelmältä vaaditaan.