Digitaalisen muutoksen suunnittelu pankissa
Laaka, Riikka (2017)
Laaka, Riikka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801291730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801291730
Tiivistelmä
Jo keväällä 2016 syntyi tarve miettiä ja tehdä jotain konkreettista digitalisaation jalkauttamiseksi Ruoveden Osuuspankin arkeen ja asenteisiin. Digitalisaatiosta on puhuttu vuosia ja siitä tullaan puhumaan varmasti jatkossakin vielä enenemässä määrin. Koko OP Ryhmässä haluttiin lisätä tietoisuutta, kuinka maailma ja sitä kautta asiakaskäyttäytyminen muuttuu valtavalla vauhdilla. Meidän kaikkien on sisäistettävä muutos, jotta voimme pysyä siinä mukana. Lähdimme miettimään tätä digitaalisen muutoksen prosessia juuri Ruoveden OPn lähtökohdista. Kuinka saisimme jalkautettua uudet digitaaliset ajattelutavat, sovellukset ja tavoitteet osaksi jokapäiväistä tekemistä. Tarkoitus oli kartoittaa nykytila ja sen pohjalta tehdä digitaalisen muutoksen suunnitelma. Suunnitelma, joka jaettiin osa-alueittain muutosta ajaviin tiekarttoihin, joissa toimenpiteet vastuutettiin ja aikataulutettiin aikajanalle. Toteutettiin digibarometri sähköpostikysely, jolla selvitettiin Osuuspankin henkilöstön ja hallinnon digitaalisten perustaitojen lähtötilannetta.
Digibarometri kyselyn tulokset antoivat hyvän näkökulman millä tapaa vastaajat olivat tottuneet käyttämään internetiä ja sosiaalista mediaa. Pankin eri toimintaa pilkottiin useampaan osa-alueeseen, joiden nykytilaa ja muutostarpeita lähdettiin tarkastelemaan. Käytiin läpi tahtotila ja tavoitteet. Rakennettiin teemakohtaiset digitaalista muutosta ajavat tiekartat sekä mittaristo, jolla muutoksen etenemistä voidaan seurata.
Tiekartat valjastettiin käyttöön ja osa toimenpiteistä ajoitettiin tarkkaan aikajanalla toteutettaviksi. Tiekartat ja asioiden pilkkominen moneen osaan ja oikeasti konkreettisiin osiin oli erittäin hyvä ja käytännönläheinen asia. Näin voidaan varmistua siitä, että suunnitelmalla on realistiset mahdollisuudet toteutua ja se voidaan viedä paperilta käytäntöön. Suunnitelma on tarpeeksi käytännönläheinen ja se on vastuutettu useammalle henkilöille, jolla voidaan myös osaltaan varmistaa, ettei suunnitelma jäisi lopulta tarpeettomana lojumaan kenenkään mappiin. On pakko mennä uutta kohti, eikä missään nimessä tuudittautua liikaa vanhaan ja toimivaan vaan tulevaisuuden onnistujien on mentävä lujaa kohti uutta ja tuntematonta.
Digibarometri kyselyn tulokset antoivat hyvän näkökulman millä tapaa vastaajat olivat tottuneet käyttämään internetiä ja sosiaalista mediaa. Pankin eri toimintaa pilkottiin useampaan osa-alueeseen, joiden nykytilaa ja muutostarpeita lähdettiin tarkastelemaan. Käytiin läpi tahtotila ja tavoitteet. Rakennettiin teemakohtaiset digitaalista muutosta ajavat tiekartat sekä mittaristo, jolla muutoksen etenemistä voidaan seurata.
Tiekartat valjastettiin käyttöön ja osa toimenpiteistä ajoitettiin tarkkaan aikajanalla toteutettaviksi. Tiekartat ja asioiden pilkkominen moneen osaan ja oikeasti konkreettisiin osiin oli erittäin hyvä ja käytännönläheinen asia. Näin voidaan varmistua siitä, että suunnitelmalla on realistiset mahdollisuudet toteutua ja se voidaan viedä paperilta käytäntöön. Suunnitelma on tarpeeksi käytännönläheinen ja se on vastuutettu useammalle henkilöille, jolla voidaan myös osaltaan varmistaa, ettei suunnitelma jäisi lopulta tarpeettomana lojumaan kenenkään mappiin. On pakko mennä uutta kohti, eikä missään nimessä tuudittautua liikaa vanhaan ja toimivaan vaan tulevaisuuden onnistujien on mentävä lujaa kohti uutta ja tuntematonta.