ENSIAPUKOULUTUS PIENLUOKAN OPPILAILLE
Puumalainen, Piia; Vepsäläinen, Teija (2018)
Puumalainen, Piia
Vepsäläinen, Teija
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801241595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801241595
Tiivistelmä
Ensiapu on tärkeä taito. Kouluttamalla lapsille ensiaputaitoja voidaan vähentää tapaturmariskiä sekä antaa valmiuksia toimia tapaturman sattuessa. Ensiapuun kouluttaminen on siten myös hyvä tapa vähentää terveydenhuollon kustannuksia. Tarkkaavuuden ja oppimisen häiriöt lisäävät lasten tapaturmariskiä, joten tämän kohderyhmän kouluttaminen on erityisen tärkeää.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa pienluokan oppilaille valmiuksia toimia tapaturmatilanteissa. Opinnäytetyön tavoite oli, että pienluokan oppilaat saavat tietoa yleisimmistä heitä kohtaavista tapaturmista sekä hätäensiavusta. Opinnäytetyön tehtävänä oli toteuttaa pohjoiskarjalaisen koulun pienluokalle ensiapukoulutusta. Toimeksiantajan pyynnöstä koulun nimeä ei mainita opinnäytetyössä.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena järjestetty ensiapukoulutus toteutettiin kolmena peräkkäisenä päivänä, kohderyhmän keskittymiskyky huomioiden. Koulutuksessa käytiin läpi hätäensiapua, haavoja ja verenvuotoja, nivelvammoja, pään vammoja, palovammoja sekä tapaturmien ehkäisyä. Koulutuksessa sovellettiin positiivista pedagogiikkaa huomioimalla jokaisen lapsen vahvuudet ja antamalla kannustavaa palautetta. Sekä henkilöstö että oppilaat kokivat koulutuksen antaneen uusia ja tärkeitä taitoja. Henkilöstöltä saadun palautteen mukaan koulutuskokonaisuus oli onnistunut ja kouluttajien toiminta oli ammatillista.
Opinnäytetyöprosessin pohjalta voidaan todeta, että erityislasten ensiapukouluttamiselle on tarvetta. Tehdyt tutkimukset puoltavat lasten ensiavun kouluttamisen tärkeyttä. Jatkokehittämisideana voisi olla tämän kohderyhmän ensiapukoulutuksien lisääminen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa pienluokan oppilaille valmiuksia toimia tapaturmatilanteissa. Opinnäytetyön tavoite oli, että pienluokan oppilaat saavat tietoa yleisimmistä heitä kohtaavista tapaturmista sekä hätäensiavusta. Opinnäytetyön tehtävänä oli toteuttaa pohjoiskarjalaisen koulun pienluokalle ensiapukoulutusta. Toimeksiantajan pyynnöstä koulun nimeä ei mainita opinnäytetyössä.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena järjestetty ensiapukoulutus toteutettiin kolmena peräkkäisenä päivänä, kohderyhmän keskittymiskyky huomioiden. Koulutuksessa käytiin läpi hätäensiapua, haavoja ja verenvuotoja, nivelvammoja, pään vammoja, palovammoja sekä tapaturmien ehkäisyä. Koulutuksessa sovellettiin positiivista pedagogiikkaa huomioimalla jokaisen lapsen vahvuudet ja antamalla kannustavaa palautetta. Sekä henkilöstö että oppilaat kokivat koulutuksen antaneen uusia ja tärkeitä taitoja. Henkilöstöltä saadun palautteen mukaan koulutuskokonaisuus oli onnistunut ja kouluttajien toiminta oli ammatillista.
Opinnäytetyöprosessin pohjalta voidaan todeta, että erityislasten ensiapukouluttamiselle on tarvetta. Tehdyt tutkimukset puoltavat lasten ensiavun kouluttamisen tärkeyttä. Jatkokehittämisideana voisi olla tämän kohderyhmän ensiapukoulutuksien lisääminen.