Asumisneuvojan ammatillisuutta kehittämässä : Asumisneuvojan koulutuksen vaikuttavuus
Bueno Vecino, Tiia (2018)
Bueno Vecino, Tiia
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801171393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801171393
Tiivistelmä
Tavoitteena oli selvittää Kiinkon Asumisneuvojan koulutuksen osa-alueet, joilla voidaan vahvistaa asumisneuvojan ammatillisuuden kehittymistä, ammatillisuutta sekä ammatti-identiteettiä. Tutkimalla Asumisneuvojan koulutuksen vaikuttavuutta etsittiin myös kyseisen koulutuksen vahvuuksia sekä kehittämiskohteita.
Mahdollisimman todenmukaisen kuvan selvittämiseksi asumisneuvonnan työelämän tilanteesta ja haasteista tarkasteltiin tarkemmin asumisneuvojan toimenkuvaa. Asumisneuvoja puuttuu moniammatillisessa työssään asumisen ongelmiin ennaltaehkäisevästi joko sosiaalitoimen, kiinteistöyhtiön tai kolmannen sektorin työntekijänä. Tämän tutkimuksen mukaan asumisneuvojan toimenkuva vaatii hyviä asiakas- ja vuorovaikutustaitoja, kiinteistöalan tietoutta sekä henkilökohtaista otetta antaa neuvontaa ja ohjausta erilaisissa asumisen haasteissa asukkaille.
Opinnäytetyön tutkimus tehtiin kvantitatiivisella tutkimusotteella, jossa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin strukturoitua vaikuttavuuskyselyä. Kysely tehtiin vuosina 2007-2017 Kiinkon Asumisneuvojan koulutukseen osallistuneille, jotka olivat jo käyttäneet koulutuksessa oppimaansa työssään. Tutkimuksessa käytettiin yksilöllistä näkökulmaa, jotta koulutukseen osallistuneiden oma, subjektiivinen kokemus saa-taisiin näkyviin ns. koettuna vaikuttavuutena.
Opinnäytetyön tuloksien mukaan Kiinko Asumisneuvojan koulutusohjelman sisältöön ja antiin oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä. Jatkossa tulee huomioida paremmin koulutukseen osallistuneiden koulutustaso, työnantajien vahvempi sitouttaminen opiskelun tukemiseen sekä lisätä ammattialan sekä koulutuksen tunnettavuutta, myös kiinteistöalan ulkopuolelle, viestimällä enemmän koulutuksen sisällöstä ja vaikuttavuudesta. Vaikuttavuuskyselyn tulokset osoittivat, että koulutuksessa annetaan osallistujille työnkannalta tärkeitä tietoja ja taitoja sekä koulutuksella koettiin olevan positiivista vaikutusta työmotivaatioon, itseluottamukseen sekä ammatti-identiteettiin. Koulutuksen paras anti oli substanssiosaamisen vahvistaminen.
Koulutuksen järjestäjälle sekä opinnäytetyön tilaajalle Kiinkolle, on tärkeää varmistaa omien koulutusohjelmien sopivuus työelämän tarpeisiin sekä tietää koulutuksien vaikutuksista osallistujien ammatillisuuden kehittymisessä. Tämän opinnäytetyön tuloksista saadaan taustatietoutta myös tulevan Ammatillisen koulutuksen reformin (2015-2019) tuomien lakimuutoksien prosessointiin. Lisäksi opinnäytetyö antaa tietoutta asumisneuvojan osaamisvaatimuksista ja ammatillisuudesta.
Tämän hetkisessä, koko ajan haasteellisemmaksi muuttuvassa asumisen toimintaympäristössä, on tärkeää yllä pitää ja kehittää asumisen kannalta tärkeän ammattiryhmän, asumisneuvojien osaamista sekä erilaisia asumisneuvonnan toimintamalleja. Asumisneuvonnasta saatava hyöty on merkittävä niin asukkaan kuin toimintaympäristössä toimivien verkostojen kannalta.
Mahdollisimman todenmukaisen kuvan selvittämiseksi asumisneuvonnan työelämän tilanteesta ja haasteista tarkasteltiin tarkemmin asumisneuvojan toimenkuvaa. Asumisneuvoja puuttuu moniammatillisessa työssään asumisen ongelmiin ennaltaehkäisevästi joko sosiaalitoimen, kiinteistöyhtiön tai kolmannen sektorin työntekijänä. Tämän tutkimuksen mukaan asumisneuvojan toimenkuva vaatii hyviä asiakas- ja vuorovaikutustaitoja, kiinteistöalan tietoutta sekä henkilökohtaista otetta antaa neuvontaa ja ohjausta erilaisissa asumisen haasteissa asukkaille.
Opinnäytetyön tutkimus tehtiin kvantitatiivisella tutkimusotteella, jossa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin strukturoitua vaikuttavuuskyselyä. Kysely tehtiin vuosina 2007-2017 Kiinkon Asumisneuvojan koulutukseen osallistuneille, jotka olivat jo käyttäneet koulutuksessa oppimaansa työssään. Tutkimuksessa käytettiin yksilöllistä näkökulmaa, jotta koulutukseen osallistuneiden oma, subjektiivinen kokemus saa-taisiin näkyviin ns. koettuna vaikuttavuutena.
Opinnäytetyön tuloksien mukaan Kiinko Asumisneuvojan koulutusohjelman sisältöön ja antiin oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä. Jatkossa tulee huomioida paremmin koulutukseen osallistuneiden koulutustaso, työnantajien vahvempi sitouttaminen opiskelun tukemiseen sekä lisätä ammattialan sekä koulutuksen tunnettavuutta, myös kiinteistöalan ulkopuolelle, viestimällä enemmän koulutuksen sisällöstä ja vaikuttavuudesta. Vaikuttavuuskyselyn tulokset osoittivat, että koulutuksessa annetaan osallistujille työnkannalta tärkeitä tietoja ja taitoja sekä koulutuksella koettiin olevan positiivista vaikutusta työmotivaatioon, itseluottamukseen sekä ammatti-identiteettiin. Koulutuksen paras anti oli substanssiosaamisen vahvistaminen.
Koulutuksen järjestäjälle sekä opinnäytetyön tilaajalle Kiinkolle, on tärkeää varmistaa omien koulutusohjelmien sopivuus työelämän tarpeisiin sekä tietää koulutuksien vaikutuksista osallistujien ammatillisuuden kehittymisessä. Tämän opinnäytetyön tuloksista saadaan taustatietoutta myös tulevan Ammatillisen koulutuksen reformin (2015-2019) tuomien lakimuutoksien prosessointiin. Lisäksi opinnäytetyö antaa tietoutta asumisneuvojan osaamisvaatimuksista ja ammatillisuudesta.
Tämän hetkisessä, koko ajan haasteellisemmaksi muuttuvassa asumisen toimintaympäristössä, on tärkeää yllä pitää ja kehittää asumisen kannalta tärkeän ammattiryhmän, asumisneuvojien osaamista sekä erilaisia asumisneuvonnan toimintamalleja. Asumisneuvonnasta saatava hyöty on merkittävä niin asukkaan kuin toimintaympäristössä toimivien verkostojen kannalta.