Käytettävyyden arviointi nettikasinopelille – Case Veikkaus Oy
Säteri, Lauri (2017)
Säteri, Lauri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801041080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801041080
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää sopiva käytettävyyden arviointimenetelmä käytettävyysongelmien etsimiseen. Tavoitteena oli kehittää arviointimenetelmä Veikkauksen testaustoiminnan yhdeksi tekniikaksi, jolla pystyi etsiä käytettävyysongelmia nettikasinopelien käyttöliittymistä sekä yhtenäistää testaajien käytettävyyskäsitteitä. Työssä päädyttiin käyttämään heuristista arviointia ja siihen kuuluvaa heuristiikkalistaa. Heuristinen arviointi mahdollisti tehokkaan ja yhtenevän tavan arvioida käytettävyyttä nettikasinopelissä. Heuristiikkalistan tunnistetut käytettävyysperiaatteet auttavat jatkossa arvioijia löytämään käytettävyysongelmia sekä konkretisoimaan käytettävyyskäsitteitä.
Työn tietoperusta liittyi käytettävyyteen ja ohjelmistotestaukseen. Käytettävyyden määrittely auttoi ymmärtämään heuristista arviointimenetelmää. Ohjelmistotestauksen määrittelyllä havainnollistetaan, miten arviointimenetelmää tulisi käyttää testauksessa.
Asiantuntija-arvioinneista vertailtiin kahta arviointimenetelmää, joista heuristinen arviointi valittiin. Menetelmällä suoritettiin käytettävyyden arviointi yhdelle nettikasinopelille. Arvioinnista saadut tulokset ja vaikutelmat osoittivat menetelmän toimivuuden. Haasteeksi osoittautui käytettävyysperiaatteiden sisällön ymmärtäminen, jonka takia useita esimerkkejä oli annettu siitä, kuinka heuristiikkalistan kohtia pitäisi tulkita nettikasinopelien näkökulmasta. Kehittämisehdotukseksi nousi käytettävyyden mittaamisen toteuttaminen, jotta käytettävyyden kehityksestä saataisiin konkreettisia tuloksia.
Työn tietoperusta liittyi käytettävyyteen ja ohjelmistotestaukseen. Käytettävyyden määrittely auttoi ymmärtämään heuristista arviointimenetelmää. Ohjelmistotestauksen määrittelyllä havainnollistetaan, miten arviointimenetelmää tulisi käyttää testauksessa.
Asiantuntija-arvioinneista vertailtiin kahta arviointimenetelmää, joista heuristinen arviointi valittiin. Menetelmällä suoritettiin käytettävyyden arviointi yhdelle nettikasinopelille. Arvioinnista saadut tulokset ja vaikutelmat osoittivat menetelmän toimivuuden. Haasteeksi osoittautui käytettävyysperiaatteiden sisällön ymmärtäminen, jonka takia useita esimerkkejä oli annettu siitä, kuinka heuristiikkalistan kohtia pitäisi tulkita nettikasinopelien näkökulmasta. Kehittämisehdotukseksi nousi käytettävyyden mittaamisen toteuttaminen, jotta käytettävyyden kehityksestä saataisiin konkreettisia tuloksia.