Yritysideasta liikeidea
Kivinen, Jaana (2017)
Kivinen, Jaana
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122922612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122922612
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, jossa yritysideaa kehitettiin liikeideaksi. Tarkoituksena oli arvioida yritysidean toimivuutta, kasvattaa siitä varsinainen liikeidea ja arvioida kirjoittajan soveltuvuutta riskien ottamiseen, uuteen ammatilliseen rooliin sekä yrittäjänä toimimiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli liiketoimintasuunnitelman tuottaminen ja kirjoittajan yrittäjä ja ammatillisen osaamisen kehittäminen sekä sen reflektiivinen arviointi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata valmennusprosessia, jossa yritysideaa, ammatillista perhekotia, kehitettiin varsinaiseksi liikeideaksi kahden eri kehittämisvaiheen kautta: Jyväskylän ammattikorkeakoulun Generaattorin esihautomovalmennus sekä JAMK Yritys-valmentajaksi -ohjelman ”myllytys” yrityscasena. Keski-Suomen sijaishuoltoyksikön PRIDE -valmennus keskittyi uuden ammatillisen roolin kehittämiseen ja arviointiin. Opinnäytetyö-prosessin kuvaamiseen käytettiin David Kolben kokemuksellisen oppimisen mallia.
Lopputuotoksena syntyneet liiketoimintasuunnitelma ja mallinnus yrityksen menetelmistä ja työvälineistä ovat vaatineet monen vuoden pitkän ja huolellisen työn. Valmennukset kasvattivat kirjoittajan yrittäjäosaamista ja yrityksen talous ja substanssiydin saatiin tasapainoisesti mukaan lopputuotoksiin. PRIDE-valmennus vahvisti entisestään kirjoittajan kykyjä ja halua uuteen ammatilliseen rooliin. Kirjoittajan ja hänen puolisonsa valmiudet sijaisvanhemmuuteen arvioitiin. Yritysvalmentajien arvioinnissa korostettiin erilaisten työkalujen systemaattista ja monipuolista hyödyntämistä liikeidean kehittämisessä. Lopputuloksena syntyneitä tuotoksia voidaan hyödyntää suoraan niin yrityksen perustamis- ja rahoitusvaiheessa kuin yrityksen laadun ja työn sisällönkuvaajina.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata valmennusprosessia, jossa yritysideaa, ammatillista perhekotia, kehitettiin varsinaiseksi liikeideaksi kahden eri kehittämisvaiheen kautta: Jyväskylän ammattikorkeakoulun Generaattorin esihautomovalmennus sekä JAMK Yritys-valmentajaksi -ohjelman ”myllytys” yrityscasena. Keski-Suomen sijaishuoltoyksikön PRIDE -valmennus keskittyi uuden ammatillisen roolin kehittämiseen ja arviointiin. Opinnäytetyö-prosessin kuvaamiseen käytettiin David Kolben kokemuksellisen oppimisen mallia.
Lopputuotoksena syntyneet liiketoimintasuunnitelma ja mallinnus yrityksen menetelmistä ja työvälineistä ovat vaatineet monen vuoden pitkän ja huolellisen työn. Valmennukset kasvattivat kirjoittajan yrittäjäosaamista ja yrityksen talous ja substanssiydin saatiin tasapainoisesti mukaan lopputuotoksiin. PRIDE-valmennus vahvisti entisestään kirjoittajan kykyjä ja halua uuteen ammatilliseen rooliin. Kirjoittajan ja hänen puolisonsa valmiudet sijaisvanhemmuuteen arvioitiin. Yritysvalmentajien arvioinnissa korostettiin erilaisten työkalujen systemaattista ja monipuolista hyödyntämistä liikeidean kehittämisessä. Lopputuloksena syntyneitä tuotoksia voidaan hyödyntää suoraan niin yrityksen perustamis- ja rahoitusvaiheessa kuin yrityksen laadun ja työn sisällönkuvaajina.