Divaanin myymälämarkkinoinnin kehittäminen
Mäntyharju, Henna (2017)
Mäntyharju, Henna
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821824
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää sisustus- ja huonekaluliike Sisustajan Divaanin myymälämarkkinointia. Myymälämarkkinoinnin tavoite on muuttaa shoppailija ostajaksi, jolloin liikkeen myynti kasvaa.
Myymälämarkkinointi tarkoittaa kaikkea myymälässä tapahtuvaa markkinointia. Myymälämarkkinoinnin keinoja ovat esimerkiksi erilaiset esillepanoratkaisut, hintaviestintä, näyteikkuna, liikkeessä käytetyt värit sekä asiakkaiden kulkureitit.
Tutkimusten mukaan noin kaksi kolmasosaa ostopäätöksistä tehdään vasta kaupassa, joten myymälämarkkinoinnin merkitys on suuri. Asiakas viipyy kauemmin viihtyisässä myymälässä ja silloin ostaa usein myös enemmän. Erilaisia myymälämarkkinoinnin keinoja hyödyntämällä asiakas saadaan sisälle liikkeeseen, ostamaan lisämyyntituotteita ja valitsemaan arvokkaamman tuotteen.
Myymälämarkkinoinnilla on suuri vaikutus myös myymälän imagoon. Näyteikkuna viestii yrityksestä, jo ennen kuin asiakas astuu sisälle myymälään. Hintaviestinnän ja esillepanon tyyli viestivät vahvasti minkälaisesta myymälästä on kyse. Myymälämarkkinoinnin keinoihin perehtyminen on tärkeää, jotta voidaan valita omaan yritykseen parhaiten sopiva tapa toteuttaa myymälämarkkinointia.
Divaanin myymälämarkkinointia pyrittiin kehittämään benchmarking-prosessin avulla. Benchmarkingin vertailuyrityksiksi valikoitui kaksi Divaanin kilpailijaa. Benchmarking-prosessista ja myymälämarkkinoinnin keinoja tutkimalla saatiin ideoita, joita hyödyntämällä Divaanin myymälämarkkinointia voidaan kehittää. Tuloksista Divaani voisi kehittää myymälämarkkinointiaan esimerkiksi lisäämällä sisäänkäynnin houkuttelevuutta, yhtenäistämällä myytävien tuotteiden tyyliä ja lisäämällä pöytämäisiä myymäläkalusteita pientavaralle.
Myymälämarkkinointi tarkoittaa kaikkea myymälässä tapahtuvaa markkinointia. Myymälämarkkinoinnin keinoja ovat esimerkiksi erilaiset esillepanoratkaisut, hintaviestintä, näyteikkuna, liikkeessä käytetyt värit sekä asiakkaiden kulkureitit.
Tutkimusten mukaan noin kaksi kolmasosaa ostopäätöksistä tehdään vasta kaupassa, joten myymälämarkkinoinnin merkitys on suuri. Asiakas viipyy kauemmin viihtyisässä myymälässä ja silloin ostaa usein myös enemmän. Erilaisia myymälämarkkinoinnin keinoja hyödyntämällä asiakas saadaan sisälle liikkeeseen, ostamaan lisämyyntituotteita ja valitsemaan arvokkaamman tuotteen.
Myymälämarkkinoinnilla on suuri vaikutus myös myymälän imagoon. Näyteikkuna viestii yrityksestä, jo ennen kuin asiakas astuu sisälle myymälään. Hintaviestinnän ja esillepanon tyyli viestivät vahvasti minkälaisesta myymälästä on kyse. Myymälämarkkinoinnin keinoihin perehtyminen on tärkeää, jotta voidaan valita omaan yritykseen parhaiten sopiva tapa toteuttaa myymälämarkkinointia.
Divaanin myymälämarkkinointia pyrittiin kehittämään benchmarking-prosessin avulla. Benchmarkingin vertailuyrityksiksi valikoitui kaksi Divaanin kilpailijaa. Benchmarking-prosessista ja myymälämarkkinoinnin keinoja tutkimalla saatiin ideoita, joita hyödyntämällä Divaanin myymälämarkkinointia voidaan kehittää. Tuloksista Divaani voisi kehittää myymälämarkkinointiaan esimerkiksi lisäämällä sisäänkäynnin houkuttelevuutta, yhtenäistämällä myytävien tuotteiden tyyliä ja lisäämällä pöytämäisiä myymäläkalusteita pientavaralle.