Asiakkaan ostopaikan ja tuotteen valinta
Saarenketo, Nadja (2017)
Saarenketo, Nadja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121921978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121921978
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajayrityksen asiakkaiden ostopaikan ja tuotteen valintaan vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksessa oli kolme eri tuoteryhmää, joista kaikista selvitettiin ostamiseen vaikuttavat tekijät. Haluttiin selvittää myös, mistä asiakkaat ensisijaisesti ostavat määriteltyjen tuoteryhmien tuotteita.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä toimi kyselylomake. Kysely toteutettiin 16.–22.10.2017 välisenä aikana. Tutkija oli itse keräämässä vastauksia toimeksiantajan myymälässä. Kyselyyn vastattiin paperilomakkeella. Vastauksia kerättiin myymälässä vierailleilta asiakkailta. Vastauksia kyselyyn saatiin 155 kappaletta. Tulosten esittelyyn käytettiin suoria jakaumia ja ristiintaulukointia. Muuttujien riippuvuuksia testattiin Khiin neliö-testillä.
Tutkimuksessa selvisi, että ostopaikan valintaan vaikutti tuoteryhmästä riippumatta eniten edulliset hinnat. Sisustustekstiilien ja kylpyhuonetarvikkeiden valinnassa hinta oli myös va-littu useimmiten tuotteen valintaan vaikuttavaksi tekijäksi. Ruoanvalmistuksen ja ruokailuun liittyvissä tuotteissa tuotteen valintaan eniten vaikuttava tekijä oli kestävyys. Ensisijaiseksi ostopaikaksi sisustustekstiilien ja kylpyhuonetarvikkeiden osalta nousi IKEA. Ruoanvalmistukseen ja ruokailuun liittyvissä tuotteissa ensisijainen ostopaikka oli Prisma.
Toimeksiantaja voi hyödyntää tuloksia tuotevalikoiman suunnittelussa. Tutkimus voidaan toteuttaa myös muilla tuoteryhmän tuotteilla. Näin saataisiin lisää tietoa eri tuoteryhmien tuotteiden ja ostopaikan valintaan vaikuttavista tekijöistä. Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää myös syvällisemmin ostopaikan tai tuotteen valintaan vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä toimi kyselylomake. Kysely toteutettiin 16.–22.10.2017 välisenä aikana. Tutkija oli itse keräämässä vastauksia toimeksiantajan myymälässä. Kyselyyn vastattiin paperilomakkeella. Vastauksia kerättiin myymälässä vierailleilta asiakkailta. Vastauksia kyselyyn saatiin 155 kappaletta. Tulosten esittelyyn käytettiin suoria jakaumia ja ristiintaulukointia. Muuttujien riippuvuuksia testattiin Khiin neliö-testillä.
Tutkimuksessa selvisi, että ostopaikan valintaan vaikutti tuoteryhmästä riippumatta eniten edulliset hinnat. Sisustustekstiilien ja kylpyhuonetarvikkeiden valinnassa hinta oli myös va-littu useimmiten tuotteen valintaan vaikuttavaksi tekijäksi. Ruoanvalmistuksen ja ruokailuun liittyvissä tuotteissa tuotteen valintaan eniten vaikuttava tekijä oli kestävyys. Ensisijaiseksi ostopaikaksi sisustustekstiilien ja kylpyhuonetarvikkeiden osalta nousi IKEA. Ruoanvalmistukseen ja ruokailuun liittyvissä tuotteissa ensisijainen ostopaikka oli Prisma.
Toimeksiantaja voi hyödyntää tuloksia tuotevalikoiman suunnittelussa. Tutkimus voidaan toteuttaa myös muilla tuoteryhmän tuotteilla. Näin saataisiin lisää tietoa eri tuoteryhmien tuotteiden ja ostopaikan valintaan vaikuttavista tekijöistä. Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää myös syvällisemmin ostopaikan tai tuotteen valintaan vaikuttavia tekijöitä.