Ohjeistus sosiaalisen median mittaamisen hyödyntämiseen sisällöntuotannossa
Tervonen, Tiia (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Tervonen, Tiia
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121921958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121921958
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää teorian pohjalta yleisesti, miten sosiaalisen median mittaaminen ja sisältömarkkinointi nivoutuvat toisiinsa. Lisäksi tavoitteena oli laatia Oulun ammattikorkeakoulun Viestintäpalveluille toimenpide-ehdotuksia sisältävä ohjeistus, joka käsittelee mittaamisen hyödyntämistä sisällöntuotannossa. Teoriaosuuden työstämisessä käytettiin erilaisia sosiaaliseen mediaan, sisältömarkkinointiin sekä seurantaan ja mittaamiseen liittyviä ammatillisia kirjallisuus- ja verkkolähteitä.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja toimii Oulun ammattikorkeakoulun Viestintäpalvelut. Oulun ammattikorkeakoulu on Pohjois-Suomen johtava ammattikorkeakoulu, jossa opiskelee noin 8 800 opiskelijaa ja työskentelee noin 680 työntekijää. Opinnäytetyön tekijä suoritti harjoittelun Oulun ammattikorkeakoulun Viestintäpalveluissa vuoden 2015 aikana, joten oli perustelua toteuttaa opinnäytetyö toimeksiantona Viestintäpalveluille.
Sosiaalinen media ei ole enää pitkään aikaan ollut ainoastaan muutaman ihmisen hyötykäyttöön tarkoitettu verkosto, vaan se on tavoittanut enemmistön maailman väestöstä. Organisaatiot ovat seuranneet käyttäjiä eri sosiaalisen median kanaviin, mikä on johtanut kanavien ruuhkautumiseen. Sisältömarkkinoinnin rooli sosiaalisessa mediassa on kasvanut tämän muutoksen myötä ja organisaatiot pyrkivät sitouttamaan kohdeyleisöään kiinnostavalla sisällöllä. Toimenpiteiden mittaamisen avulla organisaatiot analysoivat, mitkä sisällöistä ovat olleet toimivia ja suunnittelevat saatujen tietojen perusteella tulevia sisältömarkkinoinnin keinoja. Myös Oulun ammattikorkeakoulu haluaa tuottaa sidosryhmilleen heitä palvelevaa ja houkuttelevaa sisältöä hyödyntämällä sisällöntuotannossaan sosiaalisen median mittaamisesta saatavaa tietoa.
Johtopäätöksenä teoriaosuuden perusteella todetaan Oulun ammattikorkeakoulun tarvitsevan sosiaalisen median strategian tukemaan läsnäoloa ja toimintaa sosiaalisessa mediassa. Strategian luominen on pitkä prosessi, joten sisällöntuotanto ennen sitä ja sen aikana on tärkeää. Ohjeistuksen toisessa osassa käsitellään jo saatavilla olevan tiedon soveltamista sisällöntuotannossa.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja toimii Oulun ammattikorkeakoulun Viestintäpalvelut. Oulun ammattikorkeakoulu on Pohjois-Suomen johtava ammattikorkeakoulu, jossa opiskelee noin 8 800 opiskelijaa ja työskentelee noin 680 työntekijää. Opinnäytetyön tekijä suoritti harjoittelun Oulun ammattikorkeakoulun Viestintäpalveluissa vuoden 2015 aikana, joten oli perustelua toteuttaa opinnäytetyö toimeksiantona Viestintäpalveluille.
Sosiaalinen media ei ole enää pitkään aikaan ollut ainoastaan muutaman ihmisen hyötykäyttöön tarkoitettu verkosto, vaan se on tavoittanut enemmistön maailman väestöstä. Organisaatiot ovat seuranneet käyttäjiä eri sosiaalisen median kanaviin, mikä on johtanut kanavien ruuhkautumiseen. Sisältömarkkinoinnin rooli sosiaalisessa mediassa on kasvanut tämän muutoksen myötä ja organisaatiot pyrkivät sitouttamaan kohdeyleisöään kiinnostavalla sisällöllä. Toimenpiteiden mittaamisen avulla organisaatiot analysoivat, mitkä sisällöistä ovat olleet toimivia ja suunnittelevat saatujen tietojen perusteella tulevia sisältömarkkinoinnin keinoja. Myös Oulun ammattikorkeakoulu haluaa tuottaa sidosryhmilleen heitä palvelevaa ja houkuttelevaa sisältöä hyödyntämällä sisällöntuotannossaan sosiaalisen median mittaamisesta saatavaa tietoa.
Johtopäätöksenä teoriaosuuden perusteella todetaan Oulun ammattikorkeakoulun tarvitsevan sosiaalisen median strategian tukemaan läsnäoloa ja toimintaa sosiaalisessa mediassa. Strategian luominen on pitkä prosessi, joten sisällöntuotanto ennen sitä ja sen aikana on tärkeää. Ohjeistuksen toisessa osassa käsitellään jo saatavilla olevan tiedon soveltamista sisällöntuotannossa.