Kravhantering - nyckeln till ett lyckat IT-projekt?
Byman, Camilla (2010)
Byman, Camilla
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108715
Tiivistelmä
Detta examensarbete behandlar kravhantering inom IT-projekt och belyser ämnet med hjälp av en fallstudie utförd inom segelföreningen Nyländska Jaktklubben r.f. Kravhantering inom programvaruutveckling består av tre huvudprocesser: kravinsamling, analys och specifikation. Kravinsamlingen sker först och med hjälp av olika tekniker samlas material om kundens önskemål och behov in. Analysen utnyttjar kravinsamlingens material och bearbetar behoven till krav. Specifikationen är den sista delen och använder analysens resultat för att skapa definitionerna på hur kraven borde förverkligas i lösningssystemet. Examensarbetet lägger mera vikt på de två första eftersom specifikationen inte var en del av fallstudien. Olika kravinsamlingstekniker presenteras i detalj och jämförs. Tre olika analysmetoder, strukturerad analys, objektorienterad analys och problemdomänorienterad analys, diskuteras och jämförs.
Fallstudien bestod av ett registerprojekt vars mål var att förnya medlems- och båtregistret och registerprojektet utvecklades till att innefatta även fakturering och resurshantering. Kravhanteringen inom fallstudien jämförs i examensarbetet med teorin. Kravinsamlingen, analysen och valet av leverantör behandlas.
Problemformuleringarna i examensarbetet tangerar rubriken och tar ställning till hur göra kunden nöjd, med vilka metoder det lönar sig att utföra kravhanteringen, varför den är en kritisk del inom IT-projekt och hur fallstudien löstes. Dessa frågor uppmärksammas genom hela arbetet och besvaras i helhet i avslutningen. This thesis deals with requirement engineering in IT projects and illustrates the subject by using a case study conducted within the sailing club Nyländska Jaktklubben.
Requirement engineering in software development consists of three main processes: requirements elicitation, analysis and specification. Requirement elicitation is the first and by using various techniques material on the customers wishes and needs is collected. Analysis requirements based on elicitation findings and process needs are formulated. The specification is the last part and uses the analysis results to create definitions of how the requirements should be realized in the solution system. The thesis puts more emphasis on the first two since the specification was not part of the case study. Different requirements elicitation techniques are presented in detail and compared. Three different methods of analysis are presented. Structured analysis, object oriented analysis and problem-oriented domain analysis are discussed and compared.
The case study consisted of a project whose goal was to renew a register for members and boats. The project evolved to include also billing and resource management. Requirements engineering within the case study is compared in the thesis with the theory. Requirements elicitation, analysis and the selection of the supplier are discussed and processed.
The problems discussed in the thesis are how to make the customer happy, by what methods it is worthwhile to perform requirements engineering, why it is a critical part of IT projects, and how the case study was solved. These issues are addressed through the whole thesis but answered in full in the end.
Fallstudien bestod av ett registerprojekt vars mål var att förnya medlems- och båtregistret och registerprojektet utvecklades till att innefatta även fakturering och resurshantering. Kravhanteringen inom fallstudien jämförs i examensarbetet med teorin. Kravinsamlingen, analysen och valet av leverantör behandlas.
Problemformuleringarna i examensarbetet tangerar rubriken och tar ställning till hur göra kunden nöjd, med vilka metoder det lönar sig att utföra kravhanteringen, varför den är en kritisk del inom IT-projekt och hur fallstudien löstes. Dessa frågor uppmärksammas genom hela arbetet och besvaras i helhet i avslutningen.
Requirement engineering in software development consists of three main processes: requirements elicitation, analysis and specification. Requirement elicitation is the first and by using various techniques material on the customers wishes and needs is collected. Analysis requirements based on elicitation findings and process needs are formulated. The specification is the last part and uses the analysis results to create definitions of how the requirements should be realized in the solution system. The thesis puts more emphasis on the first two since the specification was not part of the case study. Different requirements elicitation techniques are presented in detail and compared. Three different methods of analysis are presented. Structured analysis, object oriented analysis and problem-oriented domain analysis are discussed and compared.
The case study consisted of a project whose goal was to renew a register for members and boats. The project evolved to include also billing and resource management. Requirements engineering within the case study is compared in the thesis with the theory. Requirements elicitation, analysis and the selection of the supplier are discussed and processed.
The problems discussed in the thesis are how to make the customer happy, by what methods it is worthwhile to perform requirements engineering, why it is a critical part of IT projects, and how the case study was solved. These issues are addressed through the whole thesis but answered in full in the end.