Yhteisöllisen toiminnan käyttö vaikeavammaisten päivätoiminnassa
Sivula, Noora (2017)
Sivula, Noora
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120504
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia vaikeavammaisten yhteisöllistä toimintaa päivätoiminnassa. Tarkoituksena oli tuottaa tietoa, miten yhteisöllinen toiminta toteutuu vaikeavammaisten päivätoiminnassa ja löytyykö aiheesta kehittämisideoita. Saamiani tutkimustuloksia voidaan hyödyntää toimintakeskusten päivätoiminnassa yhteisöllisen toiminnan kehittämisessä.
Toteutin opinnäytetyön kvantitatiivisena tutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmänä käytin e-lomaketta, jonka lähetin toimintakeskuksiin ohjaajille täytettäväksi. Vastaukset perustuivat heidän näkemyksiin ja havainnointiin. Kysymykset olivat jaettu pääotsikoihin, joita olivat taustatiedot, yhteisöllisen toiminnan toteuttaminen ja yhteisöllisyyden kehittäminen. Opinnäytetyön haastatteluihin osallistui 26 päivätoimintakeskusta ympäri suomea.
Työssä teoreettisena viitekehyksenä on vaikeavammaisuus, yhteisöllisyys, vuorovaikutus ja ohjaus päivätoiminnassa. Vammaisuutta tarkastellaan työssä yleisesti ja sitten erikseen vaikeavammaisuutta. Työn teoreettinen viitekehys luo perustan vaikeavammaisten päivätoiminnan yhteisöllisyydelle sekä vammaisen yhteisöllisyydelle.
Kyselytutkimuksen tuloksista voidaan havaita, että yhteisöllisyys on iso osa päivätoimintaa. Vaikeavammaisten sosiaalisuutta pidetään tärkeänä ja yhteisöllistä toimintaa hyödyllisenä. Tutkimuksessa käy ilmi, että sitä haluttaisiin kehittää ja lisätä päivätoiminnassa. Vaikeavammaisen suhteet toisiin ihmisiin riippuu siitä, ohjataanko heitä vuorovaikutus tilanteisiin toisten ihmisten kanssa. He eivät itse osaa hakeutua sosiaalisiin tilanteisiin.
Toteutin opinnäytetyön kvantitatiivisena tutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmänä käytin e-lomaketta, jonka lähetin toimintakeskuksiin ohjaajille täytettäväksi. Vastaukset perustuivat heidän näkemyksiin ja havainnointiin. Kysymykset olivat jaettu pääotsikoihin, joita olivat taustatiedot, yhteisöllisen toiminnan toteuttaminen ja yhteisöllisyyden kehittäminen. Opinnäytetyön haastatteluihin osallistui 26 päivätoimintakeskusta ympäri suomea.
Työssä teoreettisena viitekehyksenä on vaikeavammaisuus, yhteisöllisyys, vuorovaikutus ja ohjaus päivätoiminnassa. Vammaisuutta tarkastellaan työssä yleisesti ja sitten erikseen vaikeavammaisuutta. Työn teoreettinen viitekehys luo perustan vaikeavammaisten päivätoiminnan yhteisöllisyydelle sekä vammaisen yhteisöllisyydelle.
Kyselytutkimuksen tuloksista voidaan havaita, että yhteisöllisyys on iso osa päivätoimintaa. Vaikeavammaisten sosiaalisuutta pidetään tärkeänä ja yhteisöllistä toimintaa hyödyllisenä. Tutkimuksessa käy ilmi, että sitä haluttaisiin kehittää ja lisätä päivätoiminnassa. Vaikeavammaisen suhteet toisiin ihmisiin riippuu siitä, ohjataanko heitä vuorovaikutus tilanteisiin toisten ihmisten kanssa. He eivät itse osaa hakeutua sosiaalisiin tilanteisiin.