YHDESSÄ TEKEMISEN ILOA : -varhaiskasvatusikäisten lasten ja vanhusten välisen vuorovaikutuksen vahvistaminen yhteisten toimintakertojen avulla
Juntunen, Heli; Mikkola-Tolonen, Heidi (2017)
Juntunen, Heli
Mikkola-Tolonen, Heidi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112618243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112618243
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Juntunen, Heli & Mikkola-Tolonen, Heidi. Yhdessä tekemisen iloa -varhaiskasvatusikäisten lasten ja vanhusten välisen vuorovaikutuksen vahvistaminen yhteisten toimintakertojen avulla. Diak, Pieksämäki, syksy 2017, 72 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Varhaiskasvatus, lapsi- ja perhetyön koulutusohjelma + lastentarhanopettajan kelpoisuus, sosionomi (AMK).
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa sukupolvien välistä vuorovaikutusta järjestämällä toiminnallisia kertoja yhdessä Seminaarin päiväkodin yhden lapsiryhmän ja Arvola-kodin vanhusten kanssa. Toimintaa järjestettiin neljä kertaa ja niissä hyödynnettiin musiikillisia ja kädentaidollisia toiminnallisia menetelmiä.
Opinnäytetyössä käytettiin toiminnallisten menetelmien rinnalla laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tietoa toiminnan tueksi kerättiin haastatteluilla, osallistuvalla havainnoinnilla sekä lähdekirjallisuuden avulla. Opinnäytetyön raportti koostuu sukupolvien väliseen vuorovaikutukseen liittyvästä teoriasta sekä toiminnallisten kertojen kuvaamisesta.
Yhteistyökumppaneilta sekä toimintaan osallistuneilta lapsilta ja vanhuksilta saadun palautteen perusteella toimintakerrat vahvistivat vuorovaikutusta lasten ja vanhusten välillä. Toimintakerrat tuottivat iloa ja virkistystä osallistujilleen.
Asiasanat: lapsuus, vanhuus, varhaiskasvatus, sukupolvien ketju, sukupolvien välinen vuorovaikutus, osallisuus
Juntunen, Heli & Mikkola-Tolonen, Heidi. Yhdessä tekemisen iloa -varhaiskasvatusikäisten lasten ja vanhusten välisen vuorovaikutuksen vahvistaminen yhteisten toimintakertojen avulla. Diak, Pieksämäki, syksy 2017, 72 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Varhaiskasvatus, lapsi- ja perhetyön koulutusohjelma + lastentarhanopettajan kelpoisuus, sosionomi (AMK).
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa sukupolvien välistä vuorovaikutusta järjestämällä toiminnallisia kertoja yhdessä Seminaarin päiväkodin yhden lapsiryhmän ja Arvola-kodin vanhusten kanssa. Toimintaa järjestettiin neljä kertaa ja niissä hyödynnettiin musiikillisia ja kädentaidollisia toiminnallisia menetelmiä.
Opinnäytetyössä käytettiin toiminnallisten menetelmien rinnalla laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tietoa toiminnan tueksi kerättiin haastatteluilla, osallistuvalla havainnoinnilla sekä lähdekirjallisuuden avulla. Opinnäytetyön raportti koostuu sukupolvien väliseen vuorovaikutukseen liittyvästä teoriasta sekä toiminnallisten kertojen kuvaamisesta.
Yhteistyökumppaneilta sekä toimintaan osallistuneilta lapsilta ja vanhuksilta saadun palautteen perusteella toimintakerrat vahvistivat vuorovaikutusta lasten ja vanhusten välillä. Toimintakerrat tuottivat iloa ja virkistystä osallistujilleen.
Asiasanat: lapsuus, vanhuus, varhaiskasvatus, sukupolvien ketju, sukupolvien välinen vuorovaikutus, osallisuus