Näkökulmia lasten ja nuorten digitalisaatiokasvatuksesta : I'm Digi ry:n vision ja toimintasuunnitelman kehittäminen
Kauppi, Emilia (2017)
Kauppi, Emilia
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120720098
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli muodostaa yhdenmukainen visio ja toimintasuunnitelma I´m Digi-yhdistykselle, joka tekee lasten ja nuorten digitalisaatiokasvatusta. Samalla opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua ja koostaa teoreettista viitekehystä lasten ja nuorten digitalisaatiokasvatuksesta ja selkiyttää tässä yhteydessä digitalisaatiokäsitteen kerroksellisuutta. Opinnäytetyön tehtävänä oli myös selvittää I’m Digi ry:n hallituksen ja kerhotoimintojen ohjaajien näkemyksiä yhdistystoiminnan tulevaisuudesta digitalisaatiokasvatukseen liittyvien kerhotoimintojen tuottajana.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämishanke, jonka tutkimus näkökulmana oli fenomenografia. Aineistonkeruussa hyödynnettiin monimenetelmällisyyttä ja aineisto kerättiin kaksivaiheisesti. Lopuksi aineistot integroitiin keskenään. Ensimmäinen aineistonkeruuvaihe toteutettiin digitaalisessa muodossa, jolloin I’m Digi ry:n hallituksen jäsenet tuottivat vapaamuotoiset kirjalliset vastaukset sähköisessä muodossa. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällön analyysilla. Toisessa aineistonkeruuvaiheessa pidettiin kehittämistapahtuma, johon osallistui I’m Digi ry:n kerhoohjaajia. Kehittämistapahtumaan teemat muodostuivat ensimmäisestä aineistonkeruun datasta. Aineistojen yhdistämisellä syntyi kokonaisuus, josta rakentui yhdistykselle visio ja raamit toimintasuunnitelmaan.
Opinnäytetyön tuloksien mukaan kävi ilmi, että I’m Digi ry:n kerhotoiminnoissa digitaalinen tekeminen koettiin tulevaisuudessa olevan erilaisten tekniikoiden yhdistämistä toisiinsa. Erilaisilla tekniikoilla tarkoitettiin myös perinteisen käsityön yhdistämistä digitaaliseen tekemiseen. Kerhotoimintoja haluttiin monipuolisemmiksi, mutta toiminnan kehittämisen edellytyksenä koettiin aktiivijäsenten määrän lisäämisen. Jäsenmäärän lisääminen koettiin tapahtuvan ennen kaikkea yhteistyön kautta eri toimijoiden, kuten kaupungin ja koulujen, kanssa. Yhdistyksellä koettiin olevan yhteiskunnallinen merkitys digitalisaatiokasvatuksesta nousevien keskustelujen avaajana.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämishanke, jonka tutkimus näkökulmana oli fenomenografia. Aineistonkeruussa hyödynnettiin monimenetelmällisyyttä ja aineisto kerättiin kaksivaiheisesti. Lopuksi aineistot integroitiin keskenään. Ensimmäinen aineistonkeruuvaihe toteutettiin digitaalisessa muodossa, jolloin I’m Digi ry:n hallituksen jäsenet tuottivat vapaamuotoiset kirjalliset vastaukset sähköisessä muodossa. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällön analyysilla. Toisessa aineistonkeruuvaiheessa pidettiin kehittämistapahtuma, johon osallistui I’m Digi ry:n kerhoohjaajia. Kehittämistapahtumaan teemat muodostuivat ensimmäisestä aineistonkeruun datasta. Aineistojen yhdistämisellä syntyi kokonaisuus, josta rakentui yhdistykselle visio ja raamit toimintasuunnitelmaan.
Opinnäytetyön tuloksien mukaan kävi ilmi, että I’m Digi ry:n kerhotoiminnoissa digitaalinen tekeminen koettiin tulevaisuudessa olevan erilaisten tekniikoiden yhdistämistä toisiinsa. Erilaisilla tekniikoilla tarkoitettiin myös perinteisen käsityön yhdistämistä digitaaliseen tekemiseen. Kerhotoimintoja haluttiin monipuolisemmiksi, mutta toiminnan kehittämisen edellytyksenä koettiin aktiivijäsenten määrän lisäämisen. Jäsenmäärän lisääminen koettiin tapahtuvan ennen kaikkea yhteistyön kautta eri toimijoiden, kuten kaupungin ja koulujen, kanssa. Yhdistyksellä koettiin olevan yhteiskunnallinen merkitys digitalisaatiokasvatuksesta nousevien keskustelujen avaajana.