Pk-yrityksen markkinointisuunnitelma
Valkonen, Veera (2017)
Valkonen, Veera
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120619982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120619982
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä markkinointisuunnitelma pienyritykselle. Case-yrityksenä toimi korkeatasoisia vuokrahuviloita vuokraava Kaidan Kiho.
Markkinointisuunnitelman kautta annettiin yrittäjille suunnitelma ja ideoita markkinoinnin toteutukseen. Tarve markkinointisuunnitelman päivittämiseen oli suuri, sillä edellistä suunnitelmaa ei oltu päivitetty palvelujen laajentuessa. Työssä on huomioitu toimeksiantajan omat toiveet ja mahdollisuudet. Yhteistyötä tehtiin sähköpostin sekä vapaamuotoisten haastattelujen välityksellä.
Opinnäytetyössä keskitytään Kaidan Kiholla jo oleviin sähköisiin markkinointikanaviin ja annetaan niiden hyödyntämiseen liittyviä tietoja. Samalla annetaan käytännön vinkkejä, kuinka Kaidan Kiho voisi hyödyntää kyseisiä kanavia kohderyhmänsä tavoittelussa. Tekstiosion lisäksi toimeksiantajalle tehtiin toimenpidetaulukko, josta yrittäjien on helppo tarkistaa kuukauden tärkeimmät markkinointitoimenpiteet.
Opinnäytetyön jatkotoimenpiteinä voi olla esimerkiksi markkinointisuunnitelman päivittäminen ottaen huomioon toimeksiantajan toiveet ja markkinointitoimenpiteiden toimivuus ja saadut tulokset. Myös asiakastyytyväisyyskyselyn tai saksankielisen hakukoneoptimoinnin tekeminen opinnäytetyönä on mahdollista.
Markkinointisuunnitelman kautta annettiin yrittäjille suunnitelma ja ideoita markkinoinnin toteutukseen. Tarve markkinointisuunnitelman päivittämiseen oli suuri, sillä edellistä suunnitelmaa ei oltu päivitetty palvelujen laajentuessa. Työssä on huomioitu toimeksiantajan omat toiveet ja mahdollisuudet. Yhteistyötä tehtiin sähköpostin sekä vapaamuotoisten haastattelujen välityksellä.
Opinnäytetyössä keskitytään Kaidan Kiholla jo oleviin sähköisiin markkinointikanaviin ja annetaan niiden hyödyntämiseen liittyviä tietoja. Samalla annetaan käytännön vinkkejä, kuinka Kaidan Kiho voisi hyödyntää kyseisiä kanavia kohderyhmänsä tavoittelussa. Tekstiosion lisäksi toimeksiantajalle tehtiin toimenpidetaulukko, josta yrittäjien on helppo tarkistaa kuukauden tärkeimmät markkinointitoimenpiteet.
Opinnäytetyön jatkotoimenpiteinä voi olla esimerkiksi markkinointisuunnitelman päivittäminen ottaen huomioon toimeksiantajan toiveet ja markkinointitoimenpiteiden toimivuus ja saadut tulokset. Myös asiakastyytyväisyyskyselyn tai saksankielisen hakukoneoptimoinnin tekeminen opinnäytetyönä on mahdollista.