”Just nää kaikki mediapajat ja semmoset mis tehään jotakin yhessä” : Tapaustutkimus kulttuurisen nuorisotyön menetelmistä sosiaalisen vahvistamisen välineenä
Ojanperä, Anne-Mari (2017)
Ojanperä, Anne-Mari
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112518142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112518142
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, joka toteutettiin Kuokkalan yhtenäiskoulun 7.-luokkalaisten KiVa Koulun tunneilla keväällä 2016. Tunteja järjestettiin kuudelle 7. luokalle, jokaiselle neljä kahden oppitunnin mittaista kokonaisuutta sekä näihin liittyvä aiheeseen johdatuskerta. Tunneilla kokeiltiin kulttuurisen nuorisotyön menetelmiä ja tutkittiin, kokivatko nuoret tutkimukseen valittujen kulttuurisen nuorisotyön menetelmien kautta sosiaalista vahvistumista, mitkä menetelmät olivat parhaita sosiaalisen vahvistamisen muotoja ja miten valitut kulttuurisen nuorisotyön menetelmät toimivat sosiaalisen vahvistamisen välineinä. Menetelmiksi KiVa Koulun tunneille valikoituivat yhteisötaide, prosessidraama, sanataide ja kädentaidot sekä KiVa Koulun teemaan johdattanut mediapaja. Opinnäytetyön teoriaperustan muodostivat sosiaalinen vahvistaminen, kulttuurinen nuorisotyö, kulttuurisen nuorisotyön menetelmät sekä tapaustutkimuksen, kyselytutkimuksen ja teemahaastattelun teoria.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin toisiaan tukevana sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kiva Koulun tuntien jälkeen oppilaat vastasivat kyselyyn, jossa kysyttiin, olivatko nuoret kokeneet sosiaalista vahvistumista tuntien aikana. Kyselyn jälkeen valittiin harkinnanvaraisella otannalla kuusi nuorta teemahaastatteluun. Sekä kyselyssä että teemahaastattelussa mitattiin Tapio Kuuren esittämää kolmea sosiaalisen vahvistamisen osa-aluetta: vuorovaikutusta ja sosiaalista toimintakykyä, itsetuntoa ja itsensä arvostamista sekä elämänhallintaa ja osallisuutta.
Tutkimuksessa havaittiin, että tyttöjen ja poikien sosiaalisen vahvistumisen kokemuksilla ei ollut merkittäviä eroja. Sen sijaan luokkien kokemusten välillä havaittiin eroja. Kuudesta luokasta kolmessa oli koettu enemmän sosiaalista vahvistumista kuin kolmessa muussa luokassa. Eroina näissä luokissa oli yhdessä tekemisen taidot ja työskentelyrauha. Valituista menetelmistä mediapaja oli antanut eniten sosiaalisen vahvistumisen kokemuksia ja prosessidraama ja kädentaidot vähiten. Mediapajan osalta nousi sosiaalisen vahvistumisen kokemuksena itseohjautuvissa ryhmissä työskentely. Kädentaitojen osalta tutkimuksessa nousi esille, että nuorten kokemuksissa toiminta oli yksin puurtamista eikä siten vahvistanut sosiaalisesti. Prosessidraaman osalta tarinan valinta ei ollut onnistunut, sillä se oli liian pitkä ja sitä kautta samaistuminen oli ollut vaikeaa.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin toisiaan tukevana sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kiva Koulun tuntien jälkeen oppilaat vastasivat kyselyyn, jossa kysyttiin, olivatko nuoret kokeneet sosiaalista vahvistumista tuntien aikana. Kyselyn jälkeen valittiin harkinnanvaraisella otannalla kuusi nuorta teemahaastatteluun. Sekä kyselyssä että teemahaastattelussa mitattiin Tapio Kuuren esittämää kolmea sosiaalisen vahvistamisen osa-aluetta: vuorovaikutusta ja sosiaalista toimintakykyä, itsetuntoa ja itsensä arvostamista sekä elämänhallintaa ja osallisuutta.
Tutkimuksessa havaittiin, että tyttöjen ja poikien sosiaalisen vahvistumisen kokemuksilla ei ollut merkittäviä eroja. Sen sijaan luokkien kokemusten välillä havaittiin eroja. Kuudesta luokasta kolmessa oli koettu enemmän sosiaalista vahvistumista kuin kolmessa muussa luokassa. Eroina näissä luokissa oli yhdessä tekemisen taidot ja työskentelyrauha. Valituista menetelmistä mediapaja oli antanut eniten sosiaalisen vahvistumisen kokemuksia ja prosessidraama ja kädentaidot vähiten. Mediapajan osalta nousi sosiaalisen vahvistumisen kokemuksena itseohjautuvissa ryhmissä työskentely. Kädentaitojen osalta tutkimuksessa nousi esille, että nuorten kokemuksissa toiminta oli yksin puurtamista eikä siten vahvistanut sosiaalisesti. Prosessidraaman osalta tarinan valinta ei ollut onnistunut, sillä se oli liian pitkä ja sitä kautta samaistuminen oli ollut vaikeaa.