Päivähoidon työntekijöiden kokemuksia vuorovaikutuksesta etä-isien kanssa
Björn, Iina; Oivo, Terttu (2017)
Björn, Iina
Oivo, Terttu
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217761
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Björn, Iina & Oivo, Terttu. Päivähoidon työntekijöiden kokemuksia vuorovaikutuksesta etä-isien kanssa. Syksy 2017. 48s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia miten päivähoidon henkilökunta kokee vuorovaikutuksen etä-isien kanssa sujuvan. Tutkimus lähti rakentumaan Elatusvelvollisten Liitto ry:n asiakkaiden kokemuksista. Etä-isät kertoivat että eivät saa riittävästi informaatiota lastaan koskevista asioista ja tunsivat olevansa toissijaisina vanhemman asemassa. Heidän kokemustensa pohjalta halusimme tutkia onko päivähoidon piirissä kiinnitetty huomiota päiväkodin ja etä-isien väliseen vuorovaikutukseen. Tarkoituksena oli myös selvittää toimivia vuorovaikutuksen ja tiedonkulun malleja Helsingin kaupungin päivähoidossa, jotta niitä voitaisiin hyödyntää vuorovaikutuksen kehittämisessä. Halusimme myös nostaa asian esille ja keskustelun aiheeksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena yhteistyössä Elatusvelvollisten Liitto ry:n kanssa. Teoriana tutkimuksellemme toimii varhaiskasvatuksen ohjeistukset ja lainsäädäntö sekä vanhempien oikeudet ja velvollisuudet. Aineistonkeruun suoritimme haastattelemalla päivähoidon henkilökuntaa keväällä ja syksyllä 2017. Haastattelimme kahdeksaa Helsingin kaupungin päiväkodin työntekijää. Haastateltavat olivat koulutukseltaan lähihoitajia, sosionomeja ja sosiaalikasvattajia. Kaikki olivat naisia ja iältään 20–55 vuotiaita.
Tutkimuksessa kävi ilmi että, etä-isien kanssa käytävään vuorovaikutukseen suhtauduttiin pääosin positiivisesti. Vuorovaikutuksen ja tiedonkulun käytännöt vaihtelivat eri yksiköissä paljon. Kehitettävää on varhaiskasvatuksen laadun tarkkailussa ja seurannassa. Henkilökunta tarvitsee vanhemmilta palautetta työstään jotta he voivat kehittyä ammatissaan
Asiasanat: etä-isyys, vuorovaikutus, päivähoito ja tiedonkulku
Björn, Iina & Oivo, Terttu. Päivähoidon työntekijöiden kokemuksia vuorovaikutuksesta etä-isien kanssa. Syksy 2017. 48s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia miten päivähoidon henkilökunta kokee vuorovaikutuksen etä-isien kanssa sujuvan. Tutkimus lähti rakentumaan Elatusvelvollisten Liitto ry:n asiakkaiden kokemuksista. Etä-isät kertoivat että eivät saa riittävästi informaatiota lastaan koskevista asioista ja tunsivat olevansa toissijaisina vanhemman asemassa. Heidän kokemustensa pohjalta halusimme tutkia onko päivähoidon piirissä kiinnitetty huomiota päiväkodin ja etä-isien väliseen vuorovaikutukseen. Tarkoituksena oli myös selvittää toimivia vuorovaikutuksen ja tiedonkulun malleja Helsingin kaupungin päivähoidossa, jotta niitä voitaisiin hyödyntää vuorovaikutuksen kehittämisessä. Halusimme myös nostaa asian esille ja keskustelun aiheeksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena yhteistyössä Elatusvelvollisten Liitto ry:n kanssa. Teoriana tutkimuksellemme toimii varhaiskasvatuksen ohjeistukset ja lainsäädäntö sekä vanhempien oikeudet ja velvollisuudet. Aineistonkeruun suoritimme haastattelemalla päivähoidon henkilökuntaa keväällä ja syksyllä 2017. Haastattelimme kahdeksaa Helsingin kaupungin päiväkodin työntekijää. Haastateltavat olivat koulutukseltaan lähihoitajia, sosionomeja ja sosiaalikasvattajia. Kaikki olivat naisia ja iältään 20–55 vuotiaita.
Tutkimuksessa kävi ilmi että, etä-isien kanssa käytävään vuorovaikutukseen suhtauduttiin pääosin positiivisesti. Vuorovaikutuksen ja tiedonkulun käytännöt vaihtelivat eri yksiköissä paljon. Kehitettävää on varhaiskasvatuksen laadun tarkkailussa ja seurannassa. Henkilökunta tarvitsee vanhemmilta palautetta työstään jotta he voivat kehittyä ammatissaan
Asiasanat: etä-isyys, vuorovaikutus, päivähoito ja tiedonkulku