Miehet ystävinä : Miten miehiä motivoidaan vapaaehtoisiksi ystäviksi vanhuksille?
Laakso, Pasi (2017)
Laakso, Pasi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117577
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin miesten motiiveja ja motivointia vanhusten parissa toteutettavaan tukiystävätoimintaan. Opinnäytetyön tilaajana toimi Turun Seudun Vanhustuki ry. Miesvapaaehtoisten määrä vanhusten tukiystävätoiminnassa on huomattavan vähäinen verrattuna vapaaehtoisten naisten määrään. Opinnäytetyössä vapaaehtoisten miesten määrää oli selvitetty tilaajan lisäksi viideltä eri van-husten ystävätoimintaa järjestävältä taholta. Näin saatiin tietoa siitä, että ongelma on valtakunnallisesti koko toimintamuotoa koskeva.
Opinnäytetyössä keskitytään vapaaehtoistoiminnan motiiveihin ja niiden määritelmiin. Motivoinnin teoriassa pohditaan sisäisen ja ulkoisen motivaation eroja sekä vapaaehtoistyötä näiden motivaatiotekijöiden lähtökohdista. Tietopohjassa otettiin tarkasteluun neljä teoriaa. Näistä Maslown tarvehierarkia ja Reissin motivaatioteoria ovat suoranaisesti motivaatioperustaan liittyvää teoriaa. Lisäksi valittiin Freudin psykoanalyyttinen teoria ja Franklin eksistenssianalyyttinen teoria, jotka edustivat filosofisempaa lähestymistapaa ihmisen motivaatioihin.
Opinnäytetyössä käytettiin haastattelua ja kyselylomaketta menetelminä tuottamaan tietoa vapaaehtoisten motiiveista. Edellä mainitut menetelmät oli kohdistettu kuudelle Turun Seudun Vanhustuen organisoiman tukiystävätoiminnan miesvapaaehtoiselle. Toteutustapana oli käytetty strukturoitua kyselyä ja puolistrukturoitua haastattelua. Osallistuvaa havainnointia oli toteutettu kahdesti tapahtumissa, joihin osallistui satoja miehiä. Lisäksi oli tehty dokumenttianalyysiä tilaajan ja viiden muun vanhustenystävätoimintaa järjestävän organisaation nettisivuista. Analyysillä etsittiin tietoa siitä, mitä motivaatioon vaikuttavia viestejä dokumentit sisälsivät ja miten nämä viestit vastasivat motivaatioteorioihin sekä kahdella muulla menetelmällä hankittuun tietoon.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Turun Seudun Vanhustuelle periaatteet, jotka tulee ottaa huomioon markkinoidessa vanhusten tukiystävätoimintaa mieskohderyhmälle. Tuotoksessa vastataan kysymyksiin: missä markkinoidaan, miten markkinoidaan, kenelle markkinoidaan ja mitä asioita markkinoinnissa kannattaa painottaa. Näiden vastausten perusteella luodaan koulutusmateriaali yhdistyksen käyttöön.
Tutkimuskysymyksenä oli, miten miehiä motivoidaan vapaaehtoisiksi vanhusten ystävätoimintaan? Opinnäytetyössä löytyi useita tekijöitä, joita motivoinnissa on hyvä ottaa huomioon. Tulosten mukaan miehille on tärkeää, että toiminnassa on mukana myös muita miehiä. Tärkeänä pidetään myös tukisuhteesta molemmille syntyvää hyvää mieltä ja mukana oloa yhdistyksen sekä yhteiskunnan missioissa auttamassa vanhuksia. Useimmat miehet olivat lähteneet vapaaehtoisiksi jonkun tuttavansa kehotuksesta. Vapaaehtoisina toimivista haastatelluista vain yksi on mukana työelämässä ja muut opiskelijoita tai eläkeläisiä.
Opinnäytetyössä keskitytään vapaaehtoistoiminnan motiiveihin ja niiden määritelmiin. Motivoinnin teoriassa pohditaan sisäisen ja ulkoisen motivaation eroja sekä vapaaehtoistyötä näiden motivaatiotekijöiden lähtökohdista. Tietopohjassa otettiin tarkasteluun neljä teoriaa. Näistä Maslown tarvehierarkia ja Reissin motivaatioteoria ovat suoranaisesti motivaatioperustaan liittyvää teoriaa. Lisäksi valittiin Freudin psykoanalyyttinen teoria ja Franklin eksistenssianalyyttinen teoria, jotka edustivat filosofisempaa lähestymistapaa ihmisen motivaatioihin.
Opinnäytetyössä käytettiin haastattelua ja kyselylomaketta menetelminä tuottamaan tietoa vapaaehtoisten motiiveista. Edellä mainitut menetelmät oli kohdistettu kuudelle Turun Seudun Vanhustuen organisoiman tukiystävätoiminnan miesvapaaehtoiselle. Toteutustapana oli käytetty strukturoitua kyselyä ja puolistrukturoitua haastattelua. Osallistuvaa havainnointia oli toteutettu kahdesti tapahtumissa, joihin osallistui satoja miehiä. Lisäksi oli tehty dokumenttianalyysiä tilaajan ja viiden muun vanhustenystävätoimintaa järjestävän organisaation nettisivuista. Analyysillä etsittiin tietoa siitä, mitä motivaatioon vaikuttavia viestejä dokumentit sisälsivät ja miten nämä viestit vastasivat motivaatioteorioihin sekä kahdella muulla menetelmällä hankittuun tietoon.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Turun Seudun Vanhustuelle periaatteet, jotka tulee ottaa huomioon markkinoidessa vanhusten tukiystävätoimintaa mieskohderyhmälle. Tuotoksessa vastataan kysymyksiin: missä markkinoidaan, miten markkinoidaan, kenelle markkinoidaan ja mitä asioita markkinoinnissa kannattaa painottaa. Näiden vastausten perusteella luodaan koulutusmateriaali yhdistyksen käyttöön.
Tutkimuskysymyksenä oli, miten miehiä motivoidaan vapaaehtoisiksi vanhusten ystävätoimintaan? Opinnäytetyössä löytyi useita tekijöitä, joita motivoinnissa on hyvä ottaa huomioon. Tulosten mukaan miehille on tärkeää, että toiminnassa on mukana myös muita miehiä. Tärkeänä pidetään myös tukisuhteesta molemmille syntyvää hyvää mieltä ja mukana oloa yhdistyksen sekä yhteiskunnan missioissa auttamassa vanhuksia. Useimmat miehet olivat lähteneet vapaaehtoisiksi jonkun tuttavansa kehotuksesta. Vapaaehtoisina toimivista haastatelluista vain yksi on mukana työelämässä ja muut opiskelijoita tai eläkeläisiä.