Lastentarhanopettajan tunneälytaidot osana päiväkodin myönteistä tunneilmapiiriä
Laukkonen, Maria (2017)
Laukkonen, Maria
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111917332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111917332
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää, millaisia käsityksiä lastentarhanopettajilla on varhaiskasvatuskasvatustyössä kohtaamistaan tunteista, tunteiden esiin tuomisesta sekä työssä tarvittavista tunneälytaidoista. Lisäksi pyrittiin selvittämään tunneälytaitojen yhteyttä päiväkotiryhmän myönteiseen tunneilmapiiriin sekä myönteisen tunneilmapiirin vaikutusta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys nojaa sosiaalisen konstruktionismin näkökulmaan, jossa tunteita tarkastellaan ihmisten toiminnassa, sosiaalisissa suhteissa, puheteoissa ja muussa merkityksellisessä toiminnassa muotoutuvina ilmiöinä. Tutkimuksen keskeisimmät käsitteet ovat tunteet, tunneälytaidot, vuorovaikutus ja tunneilmapiiri. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla viittä keskisuuressa pohjalaiskunnassa työskentelevää lastentarhanopettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten perusteella lastentarhanopettajat kokevat työssään paljon erilaisia tunteita ja tunteiden merkitystä pidetään työssä suurena. Tästä huolimatta työssä kokemista tunteista puhutaan päiväkotiyhteisöissä vähän ja puhuminen koetaan hankalaksi. Ammatillisuuteen liitetään ajatus työssä koettujen tunteiden rajoittamisesta ja syrjään siirtämisestä. Tunneälytaitojen kuvaileminen koettiin hankalaksi, mutta tunteiden tunnistaminen itsessä ja muissa, tunteiden nimeäminen ja tunteiden hyödyntäminen vuorovaikutustilanteissa nostettiin esiin. Tunneilmapiirin kuvailu oli helpompaa. Lastentarhanopettajien mukaan tunneilmapiiri on nopeasti aistittavissa oleva ja joka ryhmässä se on aina omanlaisensa. Varhaiskasvattajan tunneälytaidoilla sekä päiväkodin myönteisellä tunneilmapiirillä nähtiin olevan selvä yhteys toisiinsa, mutta yhteyden tarkempi avaaminen oli haastavaa. Olennaisena pidettiin kuitenkin sitä, että kasvattajan tulee tunnistaa omia tunteitaan ja tuoda niitä aidosti esiin. Myönteisellä tunneilmapiirillä koettiin olevan yhteys niin lasten kuin työntekijöidenkin hyvinvointiin.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys nojaa sosiaalisen konstruktionismin näkökulmaan, jossa tunteita tarkastellaan ihmisten toiminnassa, sosiaalisissa suhteissa, puheteoissa ja muussa merkityksellisessä toiminnassa muotoutuvina ilmiöinä. Tutkimuksen keskeisimmät käsitteet ovat tunteet, tunneälytaidot, vuorovaikutus ja tunneilmapiiri. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla viittä keskisuuressa pohjalaiskunnassa työskentelevää lastentarhanopettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten perusteella lastentarhanopettajat kokevat työssään paljon erilaisia tunteita ja tunteiden merkitystä pidetään työssä suurena. Tästä huolimatta työssä kokemista tunteista puhutaan päiväkotiyhteisöissä vähän ja puhuminen koetaan hankalaksi. Ammatillisuuteen liitetään ajatus työssä koettujen tunteiden rajoittamisesta ja syrjään siirtämisestä. Tunneälytaitojen kuvaileminen koettiin hankalaksi, mutta tunteiden tunnistaminen itsessä ja muissa, tunteiden nimeäminen ja tunteiden hyödyntäminen vuorovaikutustilanteissa nostettiin esiin. Tunneilmapiirin kuvailu oli helpompaa. Lastentarhanopettajien mukaan tunneilmapiiri on nopeasti aistittavissa oleva ja joka ryhmässä se on aina omanlaisensa. Varhaiskasvattajan tunneälytaidoilla sekä päiväkodin myönteisellä tunneilmapiirillä nähtiin olevan selvä yhteys toisiinsa, mutta yhteyden tarkempi avaaminen oli haastavaa. Olennaisena pidettiin kuitenkin sitä, että kasvattajan tulee tunnistaa omia tunteitaan ja tuoda niitä aidosti esiin. Myönteisellä tunneilmapiirillä koettiin olevan yhteys niin lasten kuin työntekijöidenkin hyvinvointiin.