QR-koodien soveltaminen kuntalaisten osallistamisen ja vuorovaikutuksen keinona
Pettilä, Henri (2017)
Pettilä, Henri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110816772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110816772
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Vantaan kaupungilta saadun kehittämisidean pohjalta. Kehittämisideassa tavoitteena oli hyödyntää digitaalisia ratkaisuja kunnan tuottamien palvelujen käyttöasteen nostamiseksi. Työn perustana oli oppilaitoksen luennolla ryhmätyön ideana syntyneen ajatuksen laajempi käsittely palvelumuotoilun menetelmin.
Kehittämistehtävän teoreettisena viitekehyksenä on suunnittelutieteellisen tutkimuksen kehys, sähköisten liikuntapelien vaikutusta pelaajien fyysiseen aktiivisuuteen tutkiva väitöskirja, kuntien tuottamien palvelujen merkitys kuntalaisille sekä palvelumuotoilun menetelmät ja välineet.
Osana kehittämistehtävää toteutettiin käyttäjätutkimus, jossa haastateltiin kahdeksaa potentiaalista palvelun käyttäjää. Tutkimusaineisto kerättiin strukturoidulla haastattelulla. Haastattelut ja haastattelusuostumukset tallennettiin digitaalisesti. Kerätty tutkimusaineisto analysoitiin samankaltaisuuskaaviotekniikkaa käyttäen. Esille nousseet havainnot luokiteltiin kahteen päätasoon, ja edelleen alempiin luokkiin. Käyttäjätutkimuksessa kerätty aineisto yhdistettiin muista tutkimuksista tehtyihin havaintoihin ja koko tietomäärää käytettiin suunnitteluprosessia palvelumuotoilun eri menetelmiä ja välineitä hyödyntäen.
Opinnäytetyö saavutti sille asetetut oppimistavoitteet. Kehitystyön lopputuloksena syntyi digitaalisen palvelun konsepti, jonka osana toteutettiin myös kokeiltavissa oleva prototyyppi. Prototyypille tehtiin käyttäjätesti, jonka tuloksista johdettiin jatkokehitystarpeet. Työn tutkimuksellinen laatu arviointiin vastaamalla Alan Hevnerin suunnittelutieteelliselle tutkimukselle asettaman tarkistuslistan kysymyksiin. Arvioinnin lopputuloksen perusteella tutkimus täyttää Hevnerin luotettavuusvaatimukset.
Kehittämistehtävän teoreettisena viitekehyksenä on suunnittelutieteellisen tutkimuksen kehys, sähköisten liikuntapelien vaikutusta pelaajien fyysiseen aktiivisuuteen tutkiva väitöskirja, kuntien tuottamien palvelujen merkitys kuntalaisille sekä palvelumuotoilun menetelmät ja välineet.
Osana kehittämistehtävää toteutettiin käyttäjätutkimus, jossa haastateltiin kahdeksaa potentiaalista palvelun käyttäjää. Tutkimusaineisto kerättiin strukturoidulla haastattelulla. Haastattelut ja haastattelusuostumukset tallennettiin digitaalisesti. Kerätty tutkimusaineisto analysoitiin samankaltaisuuskaaviotekniikkaa käyttäen. Esille nousseet havainnot luokiteltiin kahteen päätasoon, ja edelleen alempiin luokkiin. Käyttäjätutkimuksessa kerätty aineisto yhdistettiin muista tutkimuksista tehtyihin havaintoihin ja koko tietomäärää käytettiin suunnitteluprosessia palvelumuotoilun eri menetelmiä ja välineitä hyödyntäen.
Opinnäytetyö saavutti sille asetetut oppimistavoitteet. Kehitystyön lopputuloksena syntyi digitaalisen palvelun konsepti, jonka osana toteutettiin myös kokeiltavissa oleva prototyyppi. Prototyypille tehtiin käyttäjätesti, jonka tuloksista johdettiin jatkokehitystarpeet. Työn tutkimuksellinen laatu arviointiin vastaamalla Alan Hevnerin suunnittelutieteelliselle tutkimukselle asettaman tarkistuslistan kysymyksiin. Arvioinnin lopputuloksen perusteella tutkimus täyttää Hevnerin luotettavuusvaatimukset.