Tilitoimiston tuote- ja asiakaskohtaiset kannattavuudet
Miettinen, Anni (2017)
Miettinen, Anni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111016875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111016875
Tiivistelmä
Taloushallintoala osana asiantuntijapalveluita on kasvanut Suomessa voimakkaasti 2000-luvulla. Ala on kuitenkin keskellä suurta murrosta. Digitalisaatio, kiristynyt kilpailu sekä asiakkaiden muuttuvat vaatimukset luovat muutospaineita tilitoimistoille. Alati muuttuvassa toimintaympäristössä menestyvän yritystoiminnan perusedellytys ovat ennen kaikkea toimivat ja kannattavat prosessit. Kannattavuuden tarkastelu tulee ulottaa yritystasolta yksikkötasolle - tuotteisiin ja asiakkaisiin - jotta kannattavuutta voidaan aktiivisesti kehittää.
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää erään tilitoimiston tuote- ja asiakaskohtaista kannattavuutta. Alatavoitteena oli selvittää, kuinka tilitoimiston työntekijöiden aika jakautuu eri työtehtävien kesken. Opinnäytetyö toteutettiin soveltavana tapaustutkimuksena ja siinä hyödynnettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Tutkimus rajattiin koskemaan yhtä tilitoimiston palveluista, kuukausittaista kirjanpitopalvelua. Tutkimukseen osallistuivat itse tilitoimistoyrittäjä, kaksi yrityksessä työskentelevää kokoaikaista kirjanpitäjää sekä tutkimusjakson aikana työskennellyt kesätyöntekijä. Tutkimuksen kohteena olivat kaikki tilitoimiston asiakkaat.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään palveluliiketoiminnan erityispiirteitä sekä erityisesti taloushallintoalaa ja tilitoimistoja Suomessa. Lisäksi käsitellään palveluyrityksen kustannusrakennetta sekä kannattavuuden merkitystä ja mittaamista. Lopuksi teoriaosuudessa käsitellään kustannuslaskentaa sekä erityisesti toimintolaskentaa, jota hyödynnetään tämän työn empiirisessä osuudessa kustannuslaskentamenetelmänä.
Työn empiirisessä osuudessa kuvataan tutkimuksen kulku sekä toimintolaskennan sovellus ja laskentaperiaatteet. Tutkimusaineistoa kerättiin erikseen tätä tutkimusta varten laaditulla työajan seurantalomakkeella, johon työntekijät merkitsivät itse päivän aikana ajankäyttönsä jakautumisen viiden minuutin tarkkuudella. Kustannustietoina käytettiin yrittäjän laatimaa budjettia vuodelle 2017. Tuottoraportteina käytettiin toteutuneita myyntejä tutkimusjakson ajalta. Tutkimusjakso oli kahden kuukauden mittainen ajalla 1.7.-31.8.2017.
Tutkimuksessa havaittiin, että 63,6 % tilitoimiston työntekijöiden ajasta kului asiakkaisiin kohdistuvassa työssä. Kuukausittaisen kirjanpitopalvelun kokonaiskateprosentti oli 15,74 % ja kirjanpidon tekeminen oli sitä kannattavampaa, mitä suurempi kirjanpitomateriaali asiakkaalla oli. Asiakaskohtaiset kateprosentit vaihtelivat -115,0 % ja 38,6 % välillä. Suurimmat asiakaskannattavuuteen negatiivisesti vaikuttavat tekijät olivat puutteellisesti toimitettu kirjanpitoaineisto, haastavat kirjaukset sekä asiakkaalle annettu laskuttamaton neuvonta. Kehitysehdotuksena esitettiin tarkempaa asiakaskohtaista seurantaa laskutuksen ja lisätyön osalta. Merkittäviä puutteita hinnoittelussa ei havaittu. Vahvistettiin, että pienasiakkaan laskutuslisä on hyvä ja tarpeellinen hinnoitteluratkaisu.
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää erään tilitoimiston tuote- ja asiakaskohtaista kannattavuutta. Alatavoitteena oli selvittää, kuinka tilitoimiston työntekijöiden aika jakautuu eri työtehtävien kesken. Opinnäytetyö toteutettiin soveltavana tapaustutkimuksena ja siinä hyödynnettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Tutkimus rajattiin koskemaan yhtä tilitoimiston palveluista, kuukausittaista kirjanpitopalvelua. Tutkimukseen osallistuivat itse tilitoimistoyrittäjä, kaksi yrityksessä työskentelevää kokoaikaista kirjanpitäjää sekä tutkimusjakson aikana työskennellyt kesätyöntekijä. Tutkimuksen kohteena olivat kaikki tilitoimiston asiakkaat.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään palveluliiketoiminnan erityispiirteitä sekä erityisesti taloushallintoalaa ja tilitoimistoja Suomessa. Lisäksi käsitellään palveluyrityksen kustannusrakennetta sekä kannattavuuden merkitystä ja mittaamista. Lopuksi teoriaosuudessa käsitellään kustannuslaskentaa sekä erityisesti toimintolaskentaa, jota hyödynnetään tämän työn empiirisessä osuudessa kustannuslaskentamenetelmänä.
Työn empiirisessä osuudessa kuvataan tutkimuksen kulku sekä toimintolaskennan sovellus ja laskentaperiaatteet. Tutkimusaineistoa kerättiin erikseen tätä tutkimusta varten laaditulla työajan seurantalomakkeella, johon työntekijät merkitsivät itse päivän aikana ajankäyttönsä jakautumisen viiden minuutin tarkkuudella. Kustannustietoina käytettiin yrittäjän laatimaa budjettia vuodelle 2017. Tuottoraportteina käytettiin toteutuneita myyntejä tutkimusjakson ajalta. Tutkimusjakso oli kahden kuukauden mittainen ajalla 1.7.-31.8.2017.
Tutkimuksessa havaittiin, että 63,6 % tilitoimiston työntekijöiden ajasta kului asiakkaisiin kohdistuvassa työssä. Kuukausittaisen kirjanpitopalvelun kokonaiskateprosentti oli 15,74 % ja kirjanpidon tekeminen oli sitä kannattavampaa, mitä suurempi kirjanpitomateriaali asiakkaalla oli. Asiakaskohtaiset kateprosentit vaihtelivat -115,0 % ja 38,6 % välillä. Suurimmat asiakaskannattavuuteen negatiivisesti vaikuttavat tekijät olivat puutteellisesti toimitettu kirjanpitoaineisto, haastavat kirjaukset sekä asiakkaalle annettu laskuttamaton neuvonta. Kehitysehdotuksena esitettiin tarkempaa asiakaskohtaista seurantaa laskutuksen ja lisätyön osalta. Merkittäviä puutteita hinnoittelussa ei havaittu. Vahvistettiin, että pienasiakkaan laskutuslisä on hyvä ja tarpeellinen hinnoitteluratkaisu.