2-akselisen kuorma-auton käyttö tienhoidossa : Yleisten teiden ja kuntien hoitourakat
Nieminen, Harri (2017)
Nieminen, Harri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110816710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110816710
Tiivistelmä
Tässä työssä on tutkittu mahdollisuuksia käyttää 2-akselista kuorma-autoa teiden ja katujen hoitourakoissa. Tutkimus lähti tarpeesta lisätä hoitourakoiden kaluston käyttöastetta, ja parantaa sen kannattavuutta. Aiemman autokaluston merkittävimpänä hankintaperusteena on pidetty mahdollisimman suurta maa-ainesten kuljetuskapasiteettia. Tämä on johtanut siihen, että raskaan autokaluston käyttöaste talvikuukausina on ollut talvihoitotöitä lukuun ottamatta pieni.
Yhteistyössä laitevalmistajien kanssa koottiin olemassa olevista vaihtoehdoista mahdollisimman monipuolinen 2-akselinen kuorma-auto. Laitevalmistajat olivat Volvo, Arctic Machine Oy ja Kome Oy. Ajoneuvon tuli suoriutua kaikista alueurakoiden vaatimista autokalustolle sopivista töistä. Töihin huomioitiin vain korkeintaan 7 tonnin kuljetuskapasiteettia vaativat tehtävät.
Auton käyttömahdollisuuksia kartoitettiin haastatteluilla. Haastattelut tehtiin seitsemässä hoitourakassa. Näistä kolme oli yleisten teiden ja neljä kuntien hoitourakkaa.
Auton kannattavuusarviointi tehtiin jälkilaskentana Heinolan alueurakasta hoitovuodelta 2015 – 2016. Arviointi tehtiin vaihtamalla urakan raskaan ja kevyen kuorma-auton tilalle suunniteltu monitoimiauto. Monitoimiautolle valittiin kaikki näiden ajoneuvojen sille sopivat työt ja osa aliurakoitsijoiden tekemistä töistä. Valinnat tehtiin kokemuksen perusteella. Laskelmissa oli kaksi eri painotusta aliurakoitsijoiden töille, liikenneympäristön hoito ja traktoreilla tehdyt työt.
Kannattavuuslaskelman perusteella monitoimiauto ei aivan yltänyt vaadittuun kannattavuuteen. Kannattavuus ja urakalle syntyvät lisäkustannukset ovat varmasti korjattavissa varustevalikoimaa tarkentamalla ja varustetoimittajia kilpailuttamalla. Jos esimerkiksi aliurakoitsija hankkii käytetyn auton ja varustelee sen, hankinta tulee olemaan lähes kaikissa urakkatyypeissä kannattava.
Yhteistyössä laitevalmistajien kanssa koottiin olemassa olevista vaihtoehdoista mahdollisimman monipuolinen 2-akselinen kuorma-auto. Laitevalmistajat olivat Volvo, Arctic Machine Oy ja Kome Oy. Ajoneuvon tuli suoriutua kaikista alueurakoiden vaatimista autokalustolle sopivista töistä. Töihin huomioitiin vain korkeintaan 7 tonnin kuljetuskapasiteettia vaativat tehtävät.
Auton käyttömahdollisuuksia kartoitettiin haastatteluilla. Haastattelut tehtiin seitsemässä hoitourakassa. Näistä kolme oli yleisten teiden ja neljä kuntien hoitourakkaa.
Auton kannattavuusarviointi tehtiin jälkilaskentana Heinolan alueurakasta hoitovuodelta 2015 – 2016. Arviointi tehtiin vaihtamalla urakan raskaan ja kevyen kuorma-auton tilalle suunniteltu monitoimiauto. Monitoimiautolle valittiin kaikki näiden ajoneuvojen sille sopivat työt ja osa aliurakoitsijoiden tekemistä töistä. Valinnat tehtiin kokemuksen perusteella. Laskelmissa oli kaksi eri painotusta aliurakoitsijoiden töille, liikenneympäristön hoito ja traktoreilla tehdyt työt.
Kannattavuuslaskelman perusteella monitoimiauto ei aivan yltänyt vaadittuun kannattavuuteen. Kannattavuus ja urakalle syntyvät lisäkustannukset ovat varmasti korjattavissa varustevalikoimaa tarkentamalla ja varustetoimittajia kilpailuttamalla. Jos esimerkiksi aliurakoitsija hankkii käytetyn auton ja varustelee sen, hankinta tulee olemaan lähes kaikissa urakkatyypeissä kannattava.