Yhteiskehittäminen onnistuneen projektin takana
Alinikula, Ella (2017)
Alinikula, Ella
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110716646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110716646
Tiivistelmä
Alati muuttuvat markkinat ja tiukentuva kilpailutilanne ovat kannustaneet ja vauhdittaneet yrityksiä löytämään uusia keinoja tuote- ja palvelukehityksen parissa. Tuotteita ja palveluita pyritään jatkuvasti kehittämään vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita ja toiveita ja tämä on johtanut palvelumuotoiluun. Palvelumuotoilussa pyritetään kohdentamaan tuote- tai palvelu alusta asti asiakkaille sopivaksi.
Palvelumuotoilulla pyritään ymmärtämään asiakasta ja parantamaan palvelua tämän pohjalta. Palvelumuotoiluun on otettu enemmän ja enemmän asiakkaita mukaan kehittämään palveluita yhdessä, jotta lopputulos olisi onnistunut ja se saavutettaisiin helpommin. Kun yritys ja asiakas tai mitkä tahansa kaksi tai useampi taho kehittävät tiettyä asiaa kohti yhteistä tavoitetta, voidaan tätä menetelmää kutsua yhteiskehittämiseksi.
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Sodexo Oy:lle, joka yhdessä Metropolian ammattikorkeakoulun kanssa kehittää Myllypuroon avautuvan kampuksen ravintolapalveluita. Tämän opinnäytetyn tavoitteena on arvioida yhteiskehittämismenetelmän onnistumista projektissa ja antaa ehdotus siitä, miten projektia voisi jatkaa yhteiskehittämismenetelmällä ja mitä asioita vastaavissa projekteissa tulisi ottaa huomioon.
Työssä käytettiin kvantitatiivista lähestymistapaa ja tiedonkeruumenetelmänä oli henkilökohtainen sähköpostikysely. Kysely lähetettiin kuudelle Sodexolaiselle ja 14 Metropolian edustajalle lokakuussa 2017. Kyselyn vastausprosentti jäi odotettua matalammaksi eikä tämän vuoksi tuloksia voida pitää täysin luotettavina.
Tuloksien pohjalta voidaan päätellä, että kokonaisuudessaan projekti on ollut onnistunut ja yhteiskehittämismenetelmä on ollut toimiva menetelmä projektin luonteeseen nähden.
Palvelumuotoilulla pyritään ymmärtämään asiakasta ja parantamaan palvelua tämän pohjalta. Palvelumuotoiluun on otettu enemmän ja enemmän asiakkaita mukaan kehittämään palveluita yhdessä, jotta lopputulos olisi onnistunut ja se saavutettaisiin helpommin. Kun yritys ja asiakas tai mitkä tahansa kaksi tai useampi taho kehittävät tiettyä asiaa kohti yhteistä tavoitetta, voidaan tätä menetelmää kutsua yhteiskehittämiseksi.
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Sodexo Oy:lle, joka yhdessä Metropolian ammattikorkeakoulun kanssa kehittää Myllypuroon avautuvan kampuksen ravintolapalveluita. Tämän opinnäytetyn tavoitteena on arvioida yhteiskehittämismenetelmän onnistumista projektissa ja antaa ehdotus siitä, miten projektia voisi jatkaa yhteiskehittämismenetelmällä ja mitä asioita vastaavissa projekteissa tulisi ottaa huomioon.
Työssä käytettiin kvantitatiivista lähestymistapaa ja tiedonkeruumenetelmänä oli henkilökohtainen sähköpostikysely. Kysely lähetettiin kuudelle Sodexolaiselle ja 14 Metropolian edustajalle lokakuussa 2017. Kyselyn vastausprosentti jäi odotettua matalammaksi eikä tämän vuoksi tuloksia voida pitää täysin luotettavina.
Tuloksien pohjalta voidaan päätellä, että kokonaisuudessaan projekti on ollut onnistunut ja yhteiskehittämismenetelmä on ollut toimiva menetelmä projektin luonteeseen nähden.