Menestyvän opiskelijayhteisön rakentuminen : case: Y-kampus
Mäkelä, Jenna (2017)
Mäkelä, Jenna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017103116462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017103116462
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisista tekijöistä rakentuu menestynyt opiskelijayhteisö. Toimeksiantajana oli Tampereen kolmessa korkeakoulussa yrittäjyys- ja innovaatiopalveluita tarjoava Y-kampus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Y-kampuksella toimivien opiskelija-aktiivien kokemuksia ja toisaalta selvittää, mitkä asiat yhdistävät muita menestyneitä opiskelijoiden yrittäjyysyhteisöjä. Tutkimuksista saadun ymmärryksen pohjalta luotaisiin kehitysehdotuksia siitä, miten Y-kampus voisi tarjota omalle opiskelijayhteisölleen parhaat mahdolliset edellytykset muodostua. Tutkimusmenetelminä päädyttiin käyttämään haastattelua ja benchmarkingia.
Tutkimustulokset osoittivat, että Y-kampuksen opiskelija-aktiivien yhteistyötä tukisivat yhtenäisemmät työnkuvat, tiimiytymiseen panostaminen, sekä rennompi viestintä. Lisäksi opiskelija-aktiivien työtä helpottaisi Y-kampuksen vision kirkastaminen ja selkeästi paketoitu palveluntarjonta. Henkilökunnalta saatu tuki koettiin hyväksi, ja eri alojen opiskelijoiden välinen yhteistyö rikastavaksi.
Benchmarkattaviksi opiskelijoiden yrittäjyysyhteisöiksi valikoitui Espoon Aaltoes, Turun Boost sekä Stanfordin Bases. Kaikista välittyi vahva panostus hauskanpitoon ja yhteisöllisyyteen, sekä opiskelijoiden mahdollisuudet saada vastuuta ja toteuttaa itseään. Lisäksi korkeakoulun osoittama tuki sekä laajat yhteistyösuhteet edesauttoivat yhteisöjen rakentumista. Vahva brändi ja selkeät palvelukokonaisuudet tekivät yhteisöistä helpommin lähestyttäviä.
Johtopäätöksenä on, että Y-kampuksen on ensisijaisen tärkeää luoda yhtenäinen visio itselleen. Tämän jälkeen opiskelija-aktiivit kannattaisi koota yhteen ideoimaan sitä, mihin suuntaan he haluavat toimintaansa viedä. Y-kampuksen olisi hyvä välttää valmiiden suunnitelmien tai työtehtävien antamista opiskelija-aktiiveille, vaan tarjota heille vapaus ja vastuu toteuttaa itseään. Lopputuloksena esitetään myös kehitysehdotuksia, joita ovat muun muassa opiskelija-aktiivitiimiä tukeva valmentaja, jokaisen yksilölliseen kehittymiseen investoiminen ja asiakaskokemukseen panostaminen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Y-kampuksella toimivien opiskelija-aktiivien kokemuksia ja toisaalta selvittää, mitkä asiat yhdistävät muita menestyneitä opiskelijoiden yrittäjyysyhteisöjä. Tutkimuksista saadun ymmärryksen pohjalta luotaisiin kehitysehdotuksia siitä, miten Y-kampus voisi tarjota omalle opiskelijayhteisölleen parhaat mahdolliset edellytykset muodostua. Tutkimusmenetelminä päädyttiin käyttämään haastattelua ja benchmarkingia.
Tutkimustulokset osoittivat, että Y-kampuksen opiskelija-aktiivien yhteistyötä tukisivat yhtenäisemmät työnkuvat, tiimiytymiseen panostaminen, sekä rennompi viestintä. Lisäksi opiskelija-aktiivien työtä helpottaisi Y-kampuksen vision kirkastaminen ja selkeästi paketoitu palveluntarjonta. Henkilökunnalta saatu tuki koettiin hyväksi, ja eri alojen opiskelijoiden välinen yhteistyö rikastavaksi.
Benchmarkattaviksi opiskelijoiden yrittäjyysyhteisöiksi valikoitui Espoon Aaltoes, Turun Boost sekä Stanfordin Bases. Kaikista välittyi vahva panostus hauskanpitoon ja yhteisöllisyyteen, sekä opiskelijoiden mahdollisuudet saada vastuuta ja toteuttaa itseään. Lisäksi korkeakoulun osoittama tuki sekä laajat yhteistyösuhteet edesauttoivat yhteisöjen rakentumista. Vahva brändi ja selkeät palvelukokonaisuudet tekivät yhteisöistä helpommin lähestyttäviä.
Johtopäätöksenä on, että Y-kampuksen on ensisijaisen tärkeää luoda yhtenäinen visio itselleen. Tämän jälkeen opiskelija-aktiivit kannattaisi koota yhteen ideoimaan sitä, mihin suuntaan he haluavat toimintaansa viedä. Y-kampuksen olisi hyvä välttää valmiiden suunnitelmien tai työtehtävien antamista opiskelija-aktiiveille, vaan tarjota heille vapaus ja vastuu toteuttaa itseään. Lopputuloksena esitetään myös kehitysehdotuksia, joita ovat muun muassa opiskelija-aktiivitiimiä tukeva valmentaja, jokaisen yksilölliseen kehittymiseen investoiminen ja asiakaskokemukseen panostaminen.