Kilpailuetua rekrytointia kehittämällä
Reinvall, Toni (2017)
Reinvall, Toni
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102316228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017102316228
Tiivistelmä
Rekrytointi eli henkilöstön hankinta on tärkeä osa lähes jokaisen yrityksen liiketoimintaa. Tehokkaalla ja toimivalla rekrytoinnilla yritys voi tukea kokonaisstrategiaansa ja ylläpitää tarvittavat henkilöresurssit nykyisen ja tulevan liiketoiminnan tarpeita varten. Tästä huolimatta rekrytointiin varataan harvoin riittävästi aikaa ja resursseja. Ammattimaiset rekrytointikonsultit ja tätä liiketoimintaa harjoittavat yritykset ovat korvaamaton apu osaavan henkilöstön hankinnassa. Kokonaisuuden hallinnan kannalta on kuitenkin välttämätöntä, että yrityksessä itsessään ymmärretään rekrytoinnin merkitys osana varsinaista liiketoimintaa.
Työn merkitys suomalaisessa yhteiskunnassa yksilön arvon mittarina on muuttumassa. Nuoremmat sukupolvet kiinnittävät vanhempiaan enemmän huomiota työstä saatavan rahallisen korvauksen lisäksi työnantajansa imagoon sekä esimerkiksi työajan ja työntekopaikan joustavuustekijöihin. Näihin muutoksiin on yritysten varauduttava pystyäkseen kilpailemaan tulevaisuuden osaajamarkkinoilla.
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin siihen, mistä osa-alueista toimiva rekrytointiprosessi koostuu ja mitä muutoksia rekrytointiin on lähitulevaisuudessa odotettavissa. Lisäksi selvitettiin, mitkä toimenpiteet ja työvaiheet ovat kriittisiä rekrytoinnin onnistumisen varmistamiseksi. Lähdemateriaalina on hyödynnetty rekrytointia ja henkilöstöhallintoa käsittelevää kirjallisuutta, lainsäädäntöä sekä tutkimuksia. Löydösten pohjalta nämä osa-alueet on opinnäytetyön käytännön osiossa koottu helposti luettavaan muotoon visuaaliseksi rekrytointioppaaksi (Liite 1).
Rekrytointiopas on suunnattu yrityksille ja rekrytointia suorittaville henkilöille projektien tueksi ja muistilistaksi. Se on käyttökelpoinen työkalu riippumatta siitä, mitä toimialaa rekrytoiva yritys edustaa.
Työn merkitys suomalaisessa yhteiskunnassa yksilön arvon mittarina on muuttumassa. Nuoremmat sukupolvet kiinnittävät vanhempiaan enemmän huomiota työstä saatavan rahallisen korvauksen lisäksi työnantajansa imagoon sekä esimerkiksi työajan ja työntekopaikan joustavuustekijöihin. Näihin muutoksiin on yritysten varauduttava pystyäkseen kilpailemaan tulevaisuuden osaajamarkkinoilla.
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin siihen, mistä osa-alueista toimiva rekrytointiprosessi koostuu ja mitä muutoksia rekrytointiin on lähitulevaisuudessa odotettavissa. Lisäksi selvitettiin, mitkä toimenpiteet ja työvaiheet ovat kriittisiä rekrytoinnin onnistumisen varmistamiseksi. Lähdemateriaalina on hyödynnetty rekrytointia ja henkilöstöhallintoa käsittelevää kirjallisuutta, lainsäädäntöä sekä tutkimuksia. Löydösten pohjalta nämä osa-alueet on opinnäytetyön käytännön osiossa koottu helposti luettavaan muotoon visuaaliseksi rekrytointioppaaksi (Liite 1).
Rekrytointiopas on suunnattu yrityksille ja rekrytointia suorittaville henkilöille projektien tueksi ja muistilistaksi. Se on käyttökelpoinen työkalu riippumatta siitä, mitä toimialaa rekrytoiva yritys edustaa.