DIALOGI JA TAIDE : Miten dialogi avaa ihmisten välistä vuorovaikutusta? Teatteri-ilmaisun oh- jaajan ja musiikkipedagogin välinen vuoropuhelu
Immonen, Miikka; Peltoniemi, Henna (2017)
Immonen, Miikka
Peltoniemi, Henna
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100915881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100915881
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin ihmisten välistä vuorovaikutusta ja dialogisuuden ilmenemistä. Tutkimuskysymyksenä oli “Miten dialogi avaa ihmisten välistä vuorovaikutusta”. Tutkimus osoitti, että dialoginen vuorovaikutus auttaa ihmisiä kohtaamaan erilaisia mielipiteitä ja aukaisemaan ihmisten välistä kommunikaatiota. Tutkimuksen toiminnallisessa osiossa tavoitteena oli ilmaisutaitojen opettaminen kehittäminen ohjattavien ja ohjaajien keskuudessa. Koko opinnäytetyön tavoitteena oli tutkijoiden kehittyminen dialogisina yksilöinä.
Työssä käytettiin ensisijaisena lähdemateriaalina järjestämäämme kurssia, jolla käsittelimme
esiintymistaitoja. Kurssi järjestettiin Centria-ammattikorkeakoulussa keväällä 2016. Opinnäytetyön tekijöiden välistä dialogia käytettiin myös yhtenä osana materiaalia. Opinnäytetyössä keskustelevat teatteri-ilmaisun ohjaaja ja musiikkipedagogi. Opinnäytetyön työtapana toimi
fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusmenetelmä.
Tekijöiden erilaiset taustat ja näkemykset keskustelevat keskenään, yrittäen ymmärtää toisen kantaa ja haastaa toisen ajattelemaan, mutta ei muuttamaan omaa näkökulmaansa.
Työssä käytämme dialogissa käytävässä kyseenalaistamisesta käsitettä positiivinen haastaminen.
Tuloksina opinnäytetyöhön aktiivisesti osallistuneet ymmärsivät dialogisuuden menetelmiä eri dialogin menetelmien avulla, joita opinnäytetyössä olivat vastavuoroinen opettajuus, tutkiva oppiminen, yhteistoiminnallinen oppiminen ja jaettu asiantuntijuus.
Työssä käytettiin ensisijaisena lähdemateriaalina järjestämäämme kurssia, jolla käsittelimme
esiintymistaitoja. Kurssi järjestettiin Centria-ammattikorkeakoulussa keväällä 2016. Opinnäytetyön tekijöiden välistä dialogia käytettiin myös yhtenä osana materiaalia. Opinnäytetyössä keskustelevat teatteri-ilmaisun ohjaaja ja musiikkipedagogi. Opinnäytetyön työtapana toimi
fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusmenetelmä.
Tekijöiden erilaiset taustat ja näkemykset keskustelevat keskenään, yrittäen ymmärtää toisen kantaa ja haastaa toisen ajattelemaan, mutta ei muuttamaan omaa näkökulmaansa.
Työssä käytämme dialogissa käytävässä kyseenalaistamisesta käsitettä positiivinen haastaminen.
Tuloksina opinnäytetyöhön aktiivisesti osallistuneet ymmärsivät dialogisuuden menetelmiä eri dialogin menetelmien avulla, joita opinnäytetyössä olivat vastavuoroinen opettajuus, tutkiva oppiminen, yhteistoiminnallinen oppiminen ja jaettu asiantuntijuus.