Toimintaopas sosiaalisen median markkinointiin - Simona´s Beauty
Pulkkinen, Suvi (2017)
Pulkkinen, Suvi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100315660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100315660
Tiivistelmä
Markkinointiviestintä on käynyt läpi suuren murroksen. Sosiaalisen median myötä markkinointiviestintä on muuttunut yksisuuntaisesta huutamisesta kaksisuuntaiseen kommunikointiin. Kuluttajat ovat jatkuvan informaatiotulvan myötä immuuneja markkinointiviesteille, sekä he käyttävät yhä enemmän aikaa internetissä perinteisten markkinointikanavien sijaan. Tämä on luonut yrityksille haasteita markkinointiin, on löydettävä uusia tapoja, keinoja ja ajattelun muutosta erottautuakseen uudessa markkinointiviestinnän kentässä.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää keinot, miten Simona ́s kauneushoitolan sosiaalisen median markkinointia voidaan kehittää. Päätavoitteena on luoda Simona ́s kauneushoitolalle toimintaopas sosiaaliseen mediaan, joka helpottaa ja selkeyttää päivittäistä toimintaa antamalla siihen selkeät ohjeet ja työkalut, sekä sen myötä kasvattaa tunnettuutta ja lisätä vuorovaikutusta valituissa sosiaalisen median kanavissa. Opas pitää sisällään konkreettisia tavoitteita, ohjeita, neuvoja, kehitysehdotuksia ja ideoita markkinointiin
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi pintapuolisesti markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointiviestintää, lisäksi esitellään käsitteet outbound- ja inbound-markkinointi sekä vaikuttajamarkkinointi. Sosiaalista mediaa käydään syvällisemmin läpi, alkaen esittelyllä mitä sosiaalinen media on käsitteenä, sekä miten se toimii yrityksen markkinoinnissa. Siitä siirrytään hakukoneoptimointiin, sisällöntuotantoon, sisällönjulkaisuun sekä aihetunnisteisiin, eli hashtageihin. Sosiaalisen median kanavista esitellään tarkemmin Facebook, Instagram, blogit, YouTube, sekä verkkosivut.
Opinnäytetyön liitteeksi syntyi toimintaopas sosiaalisen median markkinointiin. Toimintaoppaan luomisessa hyödynnettiin opinnäytetyön teoreettista viitekehystä.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää keinot, miten Simona ́s kauneushoitolan sosiaalisen median markkinointia voidaan kehittää. Päätavoitteena on luoda Simona ́s kauneushoitolalle toimintaopas sosiaaliseen mediaan, joka helpottaa ja selkeyttää päivittäistä toimintaa antamalla siihen selkeät ohjeet ja työkalut, sekä sen myötä kasvattaa tunnettuutta ja lisätä vuorovaikutusta valituissa sosiaalisen median kanavissa. Opas pitää sisällään konkreettisia tavoitteita, ohjeita, neuvoja, kehitysehdotuksia ja ideoita markkinointiin
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi pintapuolisesti markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointiviestintää, lisäksi esitellään käsitteet outbound- ja inbound-markkinointi sekä vaikuttajamarkkinointi. Sosiaalista mediaa käydään syvällisemmin läpi, alkaen esittelyllä mitä sosiaalinen media on käsitteenä, sekä miten se toimii yrityksen markkinoinnissa. Siitä siirrytään hakukoneoptimointiin, sisällöntuotantoon, sisällönjulkaisuun sekä aihetunnisteisiin, eli hashtageihin. Sosiaalisen median kanavista esitellään tarkemmin Facebook, Instagram, blogit, YouTube, sekä verkkosivut.
Opinnäytetyön liitteeksi syntyi toimintaopas sosiaalisen median markkinointiin. Toimintaoppaan luomisessa hyödynnettiin opinnäytetyön teoreettista viitekehystä.