Huoltoprosessin kehittäminen vuokrausliiketoiminnassa
Kenakkala, Sami (2017)
Kenakkala, Sami
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092815520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092815520
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Ramirent Finland Oy. Opinnäytetyön tarkoituksena oli huoltotoiminnan kehittäminen Ramirent Finland Oy:n Rovaniemen toimipisteellä. Huoltotoiminnan kehittämisen myötä parannettiin koneiden ja laitteiden laatua, vähennettiin alihankinnasta aiheutuvia kustannuksia sekä rahtikustannuksia. Myös asiakastyytyväisyys parani vähentyneillä vikakorjauksilla rakennustyömailla. Opinnäytetyö kohdistettiin Rovaniemen toimipisteelle.
Huoltoprosessin parannuksia tehtiin kehittämällä toimintatapoja toimipisteellä sekä määrittelemällä vastuualueet ja käytettävät työkalut huoltotoimenpiteiden suorittamiseen palautustarkastuksissa. Palautustarkastusten tehostamisen avulla voitiin vähentää ylimääräisiä alihankintakustannuksia, parannettiin koneiden elinkaarta, koneiden laatua, asiakastyytyväisyyttä ja vähennettiin korjaus- ja rahtikustannuksia.
Huoltoprosessin parannuksia tehtiin kehittämällä toimintatapoja toimipisteellä sekä määrittelemällä vastuualueet ja käytettävät työkalut huoltotoimenpiteiden suorittamiseen palautustarkastuksissa. Palautustarkastusten tehostamisen avulla voitiin vähentää ylimääräisiä alihankintakustannuksia, parannettiin koneiden elinkaarta, koneiden laatua, asiakastyytyväisyyttä ja vähennettiin korjaus- ja rahtikustannuksia.