Suomalainen ramopunk-yhteisö – fandom vai kultti?
Miettinen, Harri (2017)
Miettinen, Harri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092115297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092115297
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, onko suomalainen ramopunk-yhteisö fandom vai kultti. Yhdysvaltalaisella Ramones-yhtyeellä on ollut suuri vaikutus suomalaiseen underground-kulttuuriin. Vaikka yhtyeen alkuperäiset jäsenet ovatkin jo kuolleet, vaikutus näkyy yhä keikkalavoilla ja kaduilla. Kartoituksessa vertailin, onko yhtyettä kannattavien fanien muodostama ramopunk-yhteisö fandom, kultti vai näiden sekoitus.
Käytin tutkimusmenetelmänä etnografista tutkimusmenetelmää, sillä itselläni on pitkä kokemus tutkittavaan yhteisöön kuulumisesta. Etnografiaan kuuluu läsnäolo tutkittavassa olevassa yhteisössä, sekä sen käyttäytymisen ja sosiaalisen sekä kulttuurisen järjestyksen ymmärtäminen.
Menetelminä käytin focus group –haastattelua, sähköpostihaastatteluja sekä internet-kyselyä. Tutkimuksen pohjalla käytin omaa hiljaista tietoani, jota on kertynyt runsaasti reilun parinkymmenen vuoden aikana, ja sovelsin sitä tutkimuskysymyksiin ja niiden tulkintoihin. Kaiken kaikkiaan haastatteluihin ja kyselyyn osallistui yli 200 ihmistä, joten otanta oli aika laaja, ja tulokset näin ollen luotettavia.
Tutkimuksen tuloksena ramopunk-yhteisö koki itsensä enemmän kultiksi, kuin tavalliseksi faniyhteisöksi. Yhteisö koki olevansa myös normaalia sosiaalisempi ja yhteenkuuluvaisuudentunne oli suuri, johtuen osin samankaltaisesta pukeutumisestakin.
Kulttuurituottajan näkökulmasta tämän tutkimuksen pohjalta potentiaaliset konserttiasiakkaat voidaan profiloida tarkemmin ja tuottaa oikeanlaisia fanituotteita paremmin. Tutkimus on toteutettavissa myös muissa fanikulttuureissa ja syvemmällä tutkimuksella laajennettavissa jopa kansainväliseksi fanitutkimukseksi.
Käytin tutkimusmenetelmänä etnografista tutkimusmenetelmää, sillä itselläni on pitkä kokemus tutkittavaan yhteisöön kuulumisesta. Etnografiaan kuuluu läsnäolo tutkittavassa olevassa yhteisössä, sekä sen käyttäytymisen ja sosiaalisen sekä kulttuurisen järjestyksen ymmärtäminen.
Menetelminä käytin focus group –haastattelua, sähköpostihaastatteluja sekä internet-kyselyä. Tutkimuksen pohjalla käytin omaa hiljaista tietoani, jota on kertynyt runsaasti reilun parinkymmenen vuoden aikana, ja sovelsin sitä tutkimuskysymyksiin ja niiden tulkintoihin. Kaiken kaikkiaan haastatteluihin ja kyselyyn osallistui yli 200 ihmistä, joten otanta oli aika laaja, ja tulokset näin ollen luotettavia.
Tutkimuksen tuloksena ramopunk-yhteisö koki itsensä enemmän kultiksi, kuin tavalliseksi faniyhteisöksi. Yhteisö koki olevansa myös normaalia sosiaalisempi ja yhteenkuuluvaisuudentunne oli suuri, johtuen osin samankaltaisesta pukeutumisestakin.
Kulttuurituottajan näkökulmasta tämän tutkimuksen pohjalta potentiaaliset konserttiasiakkaat voidaan profiloida tarkemmin ja tuottaa oikeanlaisia fanituotteita paremmin. Tutkimus on toteutettavissa myös muissa fanikulttuureissa ja syvemmällä tutkimuksella laajennettavissa jopa kansainväliseksi fanitutkimukseksi.