SomeBody -menetelmän soveltuvuus erityislasten psykososiaalisen toimintakyvyn tukemiseen
Oksanen, Paula; Lammasniemi, Iida (2016)
Oksanen, Paula
Lammasniemi, Iida
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091114973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091114973
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty osana SomeBody® -hanketta. SomeBody® on Satakunnan ammattikorkeakoulun kehittämä menetelmä. Menetelmän ideana on tarkastella kehon ja mielen yhteyttä. Siinä kehitetään vuorovaikutus- ja tunnetaitoja liikkeiden avulla sekä tarkastellaan kehotietoisuutta ja tietoisuustaitoja teoreettisesta näkökulmasta. Some-Body® -menetelmässä yhdistyy psykofyysinen fysioterapia sekä psykososiaalinen sosiaalityö.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten SomeBody® -menetelmä soveltuu käytettäväksi erityislasten pienryhmässä, vastaavaa pienryhmää ei ennen ole järjestetty. Pilottikohderyhmänä toimi Olavin erityiskoulun neljä oppilasta. Oppilaat valikoituivat ryhmään yhdessä koulun rehtorin kanssa. Ryhmälle järjestettiin Some-Body® -toimintakertoja kerran viikossa seitsemän viikon ajan. Ryhmäkertojen teemoina olivat kehonkuva ja kehontietoisuus, tunteet, vuorovaikutus ja reviiri. Minäkäsitystä sivuttiin joka kerralla sekä rentoutus oli jokaisen kerran lopussa. Harjoitteiden yhteydessä puhuttiin joka kerta tunteiden ilmaisusta ja käsittelystä. Opinnäytetyön tavoitteena on saada SomeBody® -menetelmää soveltaen työkaluja erityislasten kanssa työskenteleville sekä edistää erityislasten psykososiaalisia taitoja ja parantaa sosiaalista kanssakäymistä ja hyvinvointia. Myös SomeBody® harjoitteiden soveltamisen arviointi lopuksi on tärkeää hankkeelle.
Osalla lapsista näkyi toimintakertojen aikana selvää kehitystä tunteiden ilmaisussa ja niiden esille tuomisessa, mutta vaikea kehitysvamma vaikeuttaa sovellettujenkin harjoitteiden ymmärtämistä ja siksi tavoitteet jäivät osin saavuttamatta. Oppilaiden suullisten palautteiden perusteella voimme todeta, että SomeBody® -menetelmän kautta he jokainen oppivat itsestään jotain ja olivat innostuneita. Palautetuista SomeBody® -mittari2 kyselyistä lasten kotoa ja koulusta havaittavat muutokset olivat pieniä, mutta positiivisia. Saavutettujen tulosten perusteella SomeBody®:n käyttäminen erityislasten kanssa vaatii huolellista suunnittelua ja aikaa toteuttaa harjoitteita. Kuitenkin on hyvä todeta menetelmän auttavan lasta ilmaisemaan omia tunteitaan ja havainnoimaan omaa käytöstään ja sen vaikutuksia ympäristöön. Kehittämisideana ehdotetaan erityiskoulun henkilökunnalle SomeBody® koulutusta ja sitä kautta toiminnan käynnistämistä erityislasten parissa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten SomeBody® -menetelmä soveltuu käytettäväksi erityislasten pienryhmässä, vastaavaa pienryhmää ei ennen ole järjestetty. Pilottikohderyhmänä toimi Olavin erityiskoulun neljä oppilasta. Oppilaat valikoituivat ryhmään yhdessä koulun rehtorin kanssa. Ryhmälle järjestettiin Some-Body® -toimintakertoja kerran viikossa seitsemän viikon ajan. Ryhmäkertojen teemoina olivat kehonkuva ja kehontietoisuus, tunteet, vuorovaikutus ja reviiri. Minäkäsitystä sivuttiin joka kerralla sekä rentoutus oli jokaisen kerran lopussa. Harjoitteiden yhteydessä puhuttiin joka kerta tunteiden ilmaisusta ja käsittelystä. Opinnäytetyön tavoitteena on saada SomeBody® -menetelmää soveltaen työkaluja erityislasten kanssa työskenteleville sekä edistää erityislasten psykososiaalisia taitoja ja parantaa sosiaalista kanssakäymistä ja hyvinvointia. Myös SomeBody® harjoitteiden soveltamisen arviointi lopuksi on tärkeää hankkeelle.
Osalla lapsista näkyi toimintakertojen aikana selvää kehitystä tunteiden ilmaisussa ja niiden esille tuomisessa, mutta vaikea kehitysvamma vaikeuttaa sovellettujenkin harjoitteiden ymmärtämistä ja siksi tavoitteet jäivät osin saavuttamatta. Oppilaiden suullisten palautteiden perusteella voimme todeta, että SomeBody® -menetelmän kautta he jokainen oppivat itsestään jotain ja olivat innostuneita. Palautetuista SomeBody® -mittari2 kyselyistä lasten kotoa ja koulusta havaittavat muutokset olivat pieniä, mutta positiivisia. Saavutettujen tulosten perusteella SomeBody®:n käyttäminen erityislasten kanssa vaatii huolellista suunnittelua ja aikaa toteuttaa harjoitteita. Kuitenkin on hyvä todeta menetelmän auttavan lasta ilmaisemaan omia tunteitaan ja havainnoimaan omaa käytöstään ja sen vaikutuksia ympäristöön. Kehittämisideana ehdotetaan erityiskoulun henkilökunnalle SomeBody® koulutusta ja sitä kautta toiminnan käynnistämistä erityislasten parissa.