Ystävyyden merkitys varhaiskasvatuksessa : 4 - 6- vuotiaiden lasten kokemuksia ystävyydestä ja kiusaamisesta
Peltokangas, Mirja (2017)
Peltokangas, Mirja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090614875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090614875
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni kaverisuhteiden merkitystä alle kouluikäiselle lapselle. Teoriaosuudessa käsittelen lasten välisiä kaverisuhteita sosiaalisten taitojen ja sosiaalisen kehityksen näkökulmasta. Tutkin tämän lisäksi myös kiusaamisen esiintyvyyttä päiväkodissa ja lasten välisissä suhteissa.
Rajasin tutkimukseni koskettamaan 4 – 6- vuotiaita lapsia ja tutkin vain heidän päiväkodissa olevia kaverisuhteitaan. Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus ja sen aineisto on kerätty teemahaastatteluiden ja sadutuksen avulla. Haastattelut olivat yksilöhaastatteluita ja sadutukseen osallistui kaksi kolmen hengen ryhmää. Tutkimukseeni osallistui 10 4 – 6- vuotiasta lasta.
Tutkimuksessa selvisi, että lapset mieltävät ystävyyden hyväksi asiaksi ja liittävät siihen myönteisiä asioita. Kaikilla haastattelemillani lapsilla oli ainakin yksi ystävä päiväkodissa, jonka he pystyivät myös nimeämään. Ystävyyden määritteleminen oli lapsille vaikeaa, mutta lähes kaikki lapset osasivat kertoa millainen on huono tai hyvä ystävä. Lasten ystävyyteen kuuluu keskeisenä osana leikki. Lasten mukaan hyvä ystävä on sellainen, joka leikkii hänen kanssaan ja parasta päiväkodissa on se, kun saa leikkiä kavereiden kanssa. Päiväkodissa esiintyy ystävyyden lisäksi myös lasten välisiä riitoja ja kiusaamista. Riidat syntyvät usein erimielisyyksistä leikeistä ja niitä esiintyy lähes päivittäin. Lähes kaikki lapset olivat kokeneet kiusaamista päiväkodissa. He myös itse sanoivat kiusanneensa muita lapsia.
Rajasin tutkimukseni koskettamaan 4 – 6- vuotiaita lapsia ja tutkin vain heidän päiväkodissa olevia kaverisuhteitaan. Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus ja sen aineisto on kerätty teemahaastatteluiden ja sadutuksen avulla. Haastattelut olivat yksilöhaastatteluita ja sadutukseen osallistui kaksi kolmen hengen ryhmää. Tutkimukseeni osallistui 10 4 – 6- vuotiasta lasta.
Tutkimuksessa selvisi, että lapset mieltävät ystävyyden hyväksi asiaksi ja liittävät siihen myönteisiä asioita. Kaikilla haastattelemillani lapsilla oli ainakin yksi ystävä päiväkodissa, jonka he pystyivät myös nimeämään. Ystävyyden määritteleminen oli lapsille vaikeaa, mutta lähes kaikki lapset osasivat kertoa millainen on huono tai hyvä ystävä. Lasten ystävyyteen kuuluu keskeisenä osana leikki. Lasten mukaan hyvä ystävä on sellainen, joka leikkii hänen kanssaan ja parasta päiväkodissa on se, kun saa leikkiä kavereiden kanssa. Päiväkodissa esiintyy ystävyyden lisäksi myös lasten välisiä riitoja ja kiusaamista. Riidat syntyvät usein erimielisyyksistä leikeistä ja niitä esiintyy lähes päivittäin. Lähes kaikki lapset olivat kokeneet kiusaamista päiväkodissa. He myös itse sanoivat kiusanneensa muita lapsia.