Sisältömarkkinoinnin kehittäminen Karelia á la cartelle
Auer, Johanna (2017)
Auer, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062013828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062013828
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli kehittää Karelia á la carte -ruokamatkailuverkoston digitaalista sisältömarkkinointia, jotta sen nettisivut ja sosiaalisen median kanavat palvelisivat asiakkaita paremmin. Karelia á la carte -verkosto on yksi Suomen tunnetuimmista ruokamatkailubrändeistä ja sen muodostavat yli 70 pohjoiskarjalaista yritystä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia internetin ja sosiaalisen median käyttötottumuksia Karelia á carten asiakkailla on, mistä markkinointikanavista heidät tavoittaa parhaiten ja millaista sisältöä ja palvelua he haluavat löytää matkailupalveluja tarjoavan yrityksen nettisivuilta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jonka vastaukset kerättiin sähköisellä Webropol-kyselylomakkeella. Kyselytutkimuksen kohderyhmänä olivat Karelia á la carten nykyiset asiakkaat. Kyselylomake testattiin muutamalla testivastaajalla, minkä jälkeen kyselyn linkki jaettiin Karelia á la carten Facebook-sivulla. Kysely oli auki kaksi viikkoa, jonka aikana siihen saatiin 41 vastausta.
Tutkimuksessa selvisi, että Karelia á la carten oman median alustavavalinnat ovat oikeita, mutta niiden sisältö voisi paremmin kohdata asiakkaiden tarpeet. Ruokamatkailijat etsivät nettisivuilta ja sosiaalisesta mediasta kuvia, videoita, tapahtumatietoja ja selkeitä yhteystietoja. Sosiaalisen media on tutkimuksen mukaan nettisivuja merkittävämpi markkinointikanava verkoston löydettävyyden kannalta. Verkoston hakukonenäkyvyys on tutkimuksen mukaan huono, eikä sitä voi nykyisten nettisivujen avulla parantaa. Työn pohjalta Karelia á la carte voi ryhtyä luomaan uutta sisältömarkkinoinnin strategiaa, jossa se määrittelee kohderyhmänsä, viestintäkanavansa, julkaisijaroolinsa sekä internetissä tarjoamansa palvelut. Pienestä vastaajamäärästä johtuen tutkimustulokset eivät ole sovellettavissa muiden matkailuyritysten käyttöön.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jonka vastaukset kerättiin sähköisellä Webropol-kyselylomakkeella. Kyselytutkimuksen kohderyhmänä olivat Karelia á la carten nykyiset asiakkaat. Kyselylomake testattiin muutamalla testivastaajalla, minkä jälkeen kyselyn linkki jaettiin Karelia á la carten Facebook-sivulla. Kysely oli auki kaksi viikkoa, jonka aikana siihen saatiin 41 vastausta.
Tutkimuksessa selvisi, että Karelia á la carten oman median alustavavalinnat ovat oikeita, mutta niiden sisältö voisi paremmin kohdata asiakkaiden tarpeet. Ruokamatkailijat etsivät nettisivuilta ja sosiaalisesta mediasta kuvia, videoita, tapahtumatietoja ja selkeitä yhteystietoja. Sosiaalisen media on tutkimuksen mukaan nettisivuja merkittävämpi markkinointikanava verkoston löydettävyyden kannalta. Verkoston hakukonenäkyvyys on tutkimuksen mukaan huono, eikä sitä voi nykyisten nettisivujen avulla parantaa. Työn pohjalta Karelia á la carte voi ryhtyä luomaan uutta sisältömarkkinoinnin strategiaa, jossa se määrittelee kohderyhmänsä, viestintäkanavansa, julkaisijaroolinsa sekä internetissä tarjoamansa palvelut. Pienestä vastaajamäärästä johtuen tutkimustulokset eivät ole sovellettavissa muiden matkailuyritysten käyttöön.