Kiinteistönvälitysalan nykyaikaisen välityskonseptin vaikutus toteutuneisiin myyntihintoihin
Mäkkylä, Mona (2017)
Mäkkylä, Mona
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704305826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704305826
Tiivistelmä
Digitalisaatio on mullistanut kiinteistönvälitysalan yleisiä toimintatapoja. Kiinteistönvälitysalan myynti-ilmoitukset ovat siirtyneet sanomalehdistä internetiin erilaisten myynti-ilmoitussivustojen pariin ja pakottanut perinteiset välitysliikkeet muokkaamaan myyntistrategioitaan nykyodotusten mukaisiksi. Tämä opinnäytetyö tutkii, että onko nykyaikaisen kiinteistönvälityskonseptin käytöllä nostavaa vaikutusta kohteiden toteutuneisiin myyntihintoihin.
Internetin myötä myynti-ilmoituksien visuaaliseen ilmeeseen on alettu panostaa lähiaikoina täysin uudella tavalla. Kohteiden myyntikuntoon saattaminen on yleistynyt, tyhjiä asuntoja kalustetaan parhaiden puolien korostamiseksi ja ammattivalokuvaajat kuvaavat niin informatiivisia, kuin inspiraatiota tuottavia valokuvia kohteesta. Sosiaalista mediaa käytetään aktiivisesti myyntikohteiden markkinoimiseen ja inspiroivan sisällön tuottamiseen. Tämän työn toimeksiantajana toimii kiinteistönvälitysliike, joka on esimerkkinä toteuttanut nykyaikaista kiinteistönvälityskonseptia alun perin Turussa, mutta nykyään myös Helsingissä ja Tampereella.
Tapauksessa haastateltiin toimeksiantajayrityksen toimitusjohtajaa yrityksen toteuttaman nykyaikaisen välityskonseptin määrittämiseksi. Teoriaosuus koostuu kolmesta eri teemasta; kiinteistöarvioinnista, konseptionnista ja digitalisaatiosta. Tapauksen tutkimusosa toteutettiin muodostamalla satunnaisesti valittuja vertailujoukkoja toimeksiantajayrityksen ja muiden välitysliikkeiden myymistä kohteista. Vertailujoukkoihin käytettiin Kauppa-arvomenetelmään perustuvaa kriteeristöä, jossa kohteiden valinta perustuu sijaintiin, kokoon, kuntoon ja myyntiaikaan. Vertailujoukkojen eroista voitiin päätellä, että otannan perusteella toimeksiantajayrityksen toteuttamat myyntihinnat ovat korkeampia, kuin muiden välitysliikkeiden toteutuneet myyntihinnat. Tapauksesta todetaan, ettei voida todistaa, että ero johtuu nimenomaan toimeksiantajan käyttämästä nykyaikaisesta konseptista, mutta se näyttää olevan todennäköisin syy eroille hinnoissa.
Internetin myötä myynti-ilmoituksien visuaaliseen ilmeeseen on alettu panostaa lähiaikoina täysin uudella tavalla. Kohteiden myyntikuntoon saattaminen on yleistynyt, tyhjiä asuntoja kalustetaan parhaiden puolien korostamiseksi ja ammattivalokuvaajat kuvaavat niin informatiivisia, kuin inspiraatiota tuottavia valokuvia kohteesta. Sosiaalista mediaa käytetään aktiivisesti myyntikohteiden markkinoimiseen ja inspiroivan sisällön tuottamiseen. Tämän työn toimeksiantajana toimii kiinteistönvälitysliike, joka on esimerkkinä toteuttanut nykyaikaista kiinteistönvälityskonseptia alun perin Turussa, mutta nykyään myös Helsingissä ja Tampereella.
Tapauksessa haastateltiin toimeksiantajayrityksen toimitusjohtajaa yrityksen toteuttaman nykyaikaisen välityskonseptin määrittämiseksi. Teoriaosuus koostuu kolmesta eri teemasta; kiinteistöarvioinnista, konseptionnista ja digitalisaatiosta. Tapauksen tutkimusosa toteutettiin muodostamalla satunnaisesti valittuja vertailujoukkoja toimeksiantajayrityksen ja muiden välitysliikkeiden myymistä kohteista. Vertailujoukkoihin käytettiin Kauppa-arvomenetelmään perustuvaa kriteeristöä, jossa kohteiden valinta perustuu sijaintiin, kokoon, kuntoon ja myyntiaikaan. Vertailujoukkojen eroista voitiin päätellä, että otannan perusteella toimeksiantajayrityksen toteuttamat myyntihinnat ovat korkeampia, kuin muiden välitysliikkeiden toteutuneet myyntihinnat. Tapauksesta todetaan, ettei voida todistaa, että ero johtuu nimenomaan toimeksiantajan käyttämästä nykyaikaisesta konseptista, mutta se näyttää olevan todennäköisin syy eroille hinnoissa.