Talonpoikaisveneen rakentaminen ja luokitus vuokrakäyttöön
Takala, Kuisma (2017)
Takala, Kuisma
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061613691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061613691
Tiivistelmä
Työssä kuvataan talonpoikaishenkisen isoveneen, Tacksamhetenin, rungon rakennusprosessi pohjasta purjeisiin. Rakennusprosessin avulla työkohteesta muodostuu käsitys ja konkreettinen kaikupohja laskuille ja kallistuskokeelle.
Isovene rakennettiin perinnetyönä Marko Nikulan kädentaidoilla, Sami Uotisen tilauksesta ja Harro Koskisen piirustusten mukaan. Tacksamheten-projektin avainsanoja ovat käsityö, perinteet ja ekologisuus.
Painolaskut olivat opinnäytetyön laskujen ensimmäinen osa. Painolaskut koostuivat veneen panopisteen ja purjepainopisteen määrittämisestä. Purjepainopisteen määrityksessä havaittiin, että purjepainopiste sijaitsi liian lähellä veneen uppouman painopistettä. Siirtämällä mastoa keulaan 30 cm saatiin painopisteiden etäisyys toivotuksi. Painolaskujen toisessa osiossa määritettiin veneen painopisteen paikka painotaulukon avulla. Painotaulukko perustui veneen osien painopisteiden summaukseen. Painotaulukon avulla saatiin myös arvioitua veneen kokonaismassa.
Laskujen toinen osio muodostui lujuuslaskelmista. Lujuuslaskelmissa laskettiin veneen laudoituksen paksuus, sekä kaarien lujuusominaisuuksia. Tarkasteltaessa veneen lujuusominaisuuksia huomattiin perän olevan kriittisempi johtuen peräpeilin ja viimeisen kaaren pitkästä välistä. Veneen työvenetaustasta johtuva vankka rakenne kuitenkin täytti ISO SFS-EN ISO 12215-5 -standardin vaatimukset, niin laudoituksen kuin kaarienkin osalta.
Viimeisenä työssä perehdyttiin keväällä 2017 suoritettavan kallistuskokeen suunnitteluun. Kallistuskokeessa tarvittavat painot selvitettiin vakavuuslaskuilla, joiden pohjana käytettiin veneen vakavuutta kuvaavaa GZ-käyrää.
Isovene rakennettiin perinnetyönä Marko Nikulan kädentaidoilla, Sami Uotisen tilauksesta ja Harro Koskisen piirustusten mukaan. Tacksamheten-projektin avainsanoja ovat käsityö, perinteet ja ekologisuus.
Painolaskut olivat opinnäytetyön laskujen ensimmäinen osa. Painolaskut koostuivat veneen panopisteen ja purjepainopisteen määrittämisestä. Purjepainopisteen määrityksessä havaittiin, että purjepainopiste sijaitsi liian lähellä veneen uppouman painopistettä. Siirtämällä mastoa keulaan 30 cm saatiin painopisteiden etäisyys toivotuksi. Painolaskujen toisessa osiossa määritettiin veneen painopisteen paikka painotaulukon avulla. Painotaulukko perustui veneen osien painopisteiden summaukseen. Painotaulukon avulla saatiin myös arvioitua veneen kokonaismassa.
Laskujen toinen osio muodostui lujuuslaskelmista. Lujuuslaskelmissa laskettiin veneen laudoituksen paksuus, sekä kaarien lujuusominaisuuksia. Tarkasteltaessa veneen lujuusominaisuuksia huomattiin perän olevan kriittisempi johtuen peräpeilin ja viimeisen kaaren pitkästä välistä. Veneen työvenetaustasta johtuva vankka rakenne kuitenkin täytti ISO SFS-EN ISO 12215-5 -standardin vaatimukset, niin laudoituksen kuin kaarienkin osalta.
Viimeisenä työssä perehdyttiin keväällä 2017 suoritettavan kallistuskokeen suunnitteluun. Kallistuskokeessa tarvittavat painot selvitettiin vakavuuslaskuilla, joiden pohjana käytettiin veneen vakavuutta kuvaavaa GZ-käyrää.