Toimintamallin kehittäminen työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta saadun palautetiedon hyödyntämiseen
Ukonaho, Tarja (2017)
Ukonaho, Tarja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061513639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061513639
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen reformin myötä työpaikalla tapahtuvan oppimisen odotetaan merkittävästi lisääntyvän. Työssäoppimisen lisääntyessä on tärkeää, että toteutuksen laatua mitataan säännöllisesti ja systemaattisesti asiakaspalautteella opiskelijalta, työpaikkaohjaajalta sekä opettajalta. Kehittämistyön tavoitteena oli luoda oppilaitokselle ja kahdelle kehittämistyössä mukana olevalle yhteistyöyritykselle toimintamalli kerätyn palautetiedon hyödyntämiseen. Tarkoitus oli löytää menettelytavat palautteen keräämiseen, tulosten analysointiin, johtopäätösten tekemiseen, kehittämissuunnitelman laadintaan, kehittämistoimenpiteiden seurantaan sekä toiminnan edelleen parantamiseen, joilla kerätty palaute saadaan hyödynnettyä.
Kehittämistehtävän lähtökohtana oli konstruktiivinen tutkimus. Työn toteutuksessa mallinnettiin ja ohjeistettiin palautteen kerääminen, palautteen käsitteleminen sekä selvitettiin edellytyksiä, joilla kerätty ja analysoitu palautetieto saadaan hyödynnettyä. Toimintamallin suunnitteluvaiheessa työn tutkimusmenetelminä käytettiin yhteisöllisiä ideointimenetelmiä ja toimintamallin valmistuttua kyselyä. Vastaajilta kysyttiin mallin käyttöönottamisen kannalta oleellisia asioita kuten mallin hyödyllisyyttä, käyttökelpoisuutta ja lisäarvoa asiakkaalle. Avoimissa haastatteluissa yhteistyöyritysten työpaikkaohjaajilta selvitettiin millä toimilla palautteista nousseet kehittämistoimenpiteet saadaan työssäoppimispaikoissa käytännön kehittämistoimiksi.
Jotta toimintamalli otetaan käyttöön oppilaitoksessa ja yhteistyöyrityksissä, se tulee kokea käyttökelpoisena, hyödyllisenä ja sen tulee tuottaa lisäarvoa toimintaan. Lisäksi tarvitaan aktiivista viestintää, yhteistyötä oppilaitoksen ja työssäoppimispaikkojen välillä ja kaikkien osapuolten sitoutumista kehittämistoimiin. Kyselyn vastaajat katsoivat, että toimintamalli auttaa sitouttamaan eri osapuolet laadukkaan työssäoppimisen toteuttamiseen. Työn luotettavuutta olisi lisännyt, jos mallia olisi ehditty pilotoida enemmän.
Kehittämistehtävän lähtökohtana oli konstruktiivinen tutkimus. Työn toteutuksessa mallinnettiin ja ohjeistettiin palautteen kerääminen, palautteen käsitteleminen sekä selvitettiin edellytyksiä, joilla kerätty ja analysoitu palautetieto saadaan hyödynnettyä. Toimintamallin suunnitteluvaiheessa työn tutkimusmenetelminä käytettiin yhteisöllisiä ideointimenetelmiä ja toimintamallin valmistuttua kyselyä. Vastaajilta kysyttiin mallin käyttöönottamisen kannalta oleellisia asioita kuten mallin hyödyllisyyttä, käyttökelpoisuutta ja lisäarvoa asiakkaalle. Avoimissa haastatteluissa yhteistyöyritysten työpaikkaohjaajilta selvitettiin millä toimilla palautteista nousseet kehittämistoimenpiteet saadaan työssäoppimispaikoissa käytännön kehittämistoimiksi.
Jotta toimintamalli otetaan käyttöön oppilaitoksessa ja yhteistyöyrityksissä, se tulee kokea käyttökelpoisena, hyödyllisenä ja sen tulee tuottaa lisäarvoa toimintaan. Lisäksi tarvitaan aktiivista viestintää, yhteistyötä oppilaitoksen ja työssäoppimispaikkojen välillä ja kaikkien osapuolten sitoutumista kehittämistoimiin. Kyselyn vastaajat katsoivat, että toimintamalli auttaa sitouttamaan eri osapuolet laadukkaan työssäoppimisen toteuttamiseen. Työn luotettavuutta olisi lisännyt, jos mallia olisi ehditty pilotoida enemmän.