Mediatekniikka mainostoimistossa videosuunnittelijan näkökulmasta
Merilahti, Joni-Miikka (2017)
Merilahti, Joni-Miikka
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061413495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061413495
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin markkinointitarkoituksiin tehtyjen videoiden erilaisia valmistustekniikoita. Opinnäytetyössä videoita tehtiin kahdella erilaisella tekniikalla, joita olivat videokuvaus sekä graafisten elementtien animointi. Lisäksi opinnäytetyötä varten tehtiin testausta virtuaalitodellisuudesta HTC Viven avulla.
Opinnäytetyössä tehtiin käyttöohjevideo punkkilääkkeen annostelusta, jolla pyrittiin luomaan viihdyttävä kokemus aidon videokuvan ja 2D-grafiikan sekoituksella. Videota varten kuvattiin vihreän kankaan edessä kahta erikokoista koiraa, joille toiselle annosteltiin punkkilääke oikeaoppisesti. Kuvaustilanteessa tärkeintä oli saada kuluttajalle mahdollisimman aito kuvaus lääkkeen annostelusta ja käyttömääristä. Kuvauksen jälkeen video leikattiin ja siirrettiin After Effects-ohjelmistoon, jossa koirien ympäriltä poistettiin taustat ja siirrettiin 2D-grafiikalla tehdyn ohjekirjan sisään. Toisena videona tehtiin valtion omistamalle yritykselle vuosikatsaus infografiikka. Videon kantavana teemana oli animoitu pallo, jonka tarkoituksena oli viedä katsojan huomio oikeisiin paikkoihin videon edetessä. Pallo animoitiin Newton 2 -lisäosalla, jonka avulla se saatiin käyttäytymään oikean pallon tavalla. Tätä varten videolle piti tehdä näkymättömiä seiniä, jotka ohjasivat pallon kulkua. Video tehtiin kokonaan After Effectsissä.
Videoiden lisäksi työhön tehtiin tutkimusta siitä, miten virtuaalitodellisuutta voitaisiin hyödyntää mainosalalla. Työtä varten testattiin demoa 3D-mallista, jota tutkittiin HTC Vive -järjestelmällä.
Opinnäytetyössä esitellyt videot onnistuivat tavoitteiden mukaisesti ja uusien tekniikoiden oppimisen myötä jatkokehitys on helpompaa. Työssä ei varsinaisesti luotu mitään uutta, mutta parannettiin kirjoittajan sekä toimeksianto yrityksen omaa tietoisuutta siitä, mikä on mahdollista ja miten työskentelytapoja voisi parantaa. Virtuaalitodellisuusdemo onnistui loistavasti ja siitä saatu tieto kehittää yrityksen tuotteita merkittävästi. Demon ansiosta yrityksessä voidaan laajentaa tekemistä sekä myydä uusia tuotteita.
Opinnäytetyössä tehtiin käyttöohjevideo punkkilääkkeen annostelusta, jolla pyrittiin luomaan viihdyttävä kokemus aidon videokuvan ja 2D-grafiikan sekoituksella. Videota varten kuvattiin vihreän kankaan edessä kahta erikokoista koiraa, joille toiselle annosteltiin punkkilääke oikeaoppisesti. Kuvaustilanteessa tärkeintä oli saada kuluttajalle mahdollisimman aito kuvaus lääkkeen annostelusta ja käyttömääristä. Kuvauksen jälkeen video leikattiin ja siirrettiin After Effects-ohjelmistoon, jossa koirien ympäriltä poistettiin taustat ja siirrettiin 2D-grafiikalla tehdyn ohjekirjan sisään. Toisena videona tehtiin valtion omistamalle yritykselle vuosikatsaus infografiikka. Videon kantavana teemana oli animoitu pallo, jonka tarkoituksena oli viedä katsojan huomio oikeisiin paikkoihin videon edetessä. Pallo animoitiin Newton 2 -lisäosalla, jonka avulla se saatiin käyttäytymään oikean pallon tavalla. Tätä varten videolle piti tehdä näkymättömiä seiniä, jotka ohjasivat pallon kulkua. Video tehtiin kokonaan After Effectsissä.
Videoiden lisäksi työhön tehtiin tutkimusta siitä, miten virtuaalitodellisuutta voitaisiin hyödyntää mainosalalla. Työtä varten testattiin demoa 3D-mallista, jota tutkittiin HTC Vive -järjestelmällä.
Opinnäytetyössä esitellyt videot onnistuivat tavoitteiden mukaisesti ja uusien tekniikoiden oppimisen myötä jatkokehitys on helpompaa. Työssä ei varsinaisesti luotu mitään uutta, mutta parannettiin kirjoittajan sekä toimeksianto yrityksen omaa tietoisuutta siitä, mikä on mahdollista ja miten työskentelytapoja voisi parantaa. Virtuaalitodellisuusdemo onnistui loistavasti ja siitä saatu tieto kehittää yrityksen tuotteita merkittävästi. Demon ansiosta yrityksessä voidaan laajentaa tekemistä sekä myydä uusia tuotteita.