The impacts of adblocking in online advertising
Halsinaho, Sampo (2017)
Halsinaho, Sampo
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612652
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan mainosten esto-ohjelmien vaikutusta internet mainontaan. Päämääränä oli tutkia miksi verkon käyttäjät ovat alkaneet käyttämään mainostenesto-ohjelmia, miten verkkosivut ovat sopeutuneet, miten tärkeää mainosten poissaolo on maksullisissa tilauspalveluissa, ja kuinka paljon ihmiset ovat valmiita maksamaan erilaisista tilausmalleista joissa ei ole mainoksia. Mainosten esto-ohjelmien suosio on ollut kovassa kasvussa viime vuosina ja niistä on muodostumassa vakava uhka online-mainonnalle.
Useita olemassaolevia aiheeseen liittyviä tutkimuksia ja kyselyitä tarkasteltiin jotta saataisiin mahdollisimman hyvä kuva mainosten esto-ohjelmien vaikutuksesta nykyiseen internet mainontaan. Opinnäytetyötä varten laadittu tutkimus oli laadultaan kvantitatiivinen ja siinä kyseltiin ihmisten verkkokäytön tottumuksia. Kyselyyn vastasi 55 henkilöä. Vastausten perusteella pyrittiin saada selville ihmisten verkkokäytön tottumuksia, ja heidän suhtatumista internet mainontaan ja maksullisiin tilauspalveluihin.
Opinnäytetyön tuloksista voidaan päätellä että häiritsevät mainokset saavat käyttäjät käyttämään mainosten esto-ohjelmia. Käyttäjät eivät ole itse mainoksia vastaan, vaan niiden huono esittämistapa saa käyttäjät käyttämään mainosten esto-ohjelmia. Mainostajien tulisi keskittyä mainosten laadun parantamiseen, ja huolehtimaan etteivät mainokset häiritse käyttäjiä. Maksulliset mediapalvelut ovat hyvin suosittuja, ja mainosten puute on yksi niiden tärkeimmistä ominaisuuksista.
Useita olemassaolevia aiheeseen liittyviä tutkimuksia ja kyselyitä tarkasteltiin jotta saataisiin mahdollisimman hyvä kuva mainosten esto-ohjelmien vaikutuksesta nykyiseen internet mainontaan. Opinnäytetyötä varten laadittu tutkimus oli laadultaan kvantitatiivinen ja siinä kyseltiin ihmisten verkkokäytön tottumuksia. Kyselyyn vastasi 55 henkilöä. Vastausten perusteella pyrittiin saada selville ihmisten verkkokäytön tottumuksia, ja heidän suhtatumista internet mainontaan ja maksullisiin tilauspalveluihin.
Opinnäytetyön tuloksista voidaan päätellä että häiritsevät mainokset saavat käyttäjät käyttämään mainosten esto-ohjelmia. Käyttäjät eivät ole itse mainoksia vastaan, vaan niiden huono esittämistapa saa käyttäjät käyttämään mainosten esto-ohjelmia. Mainostajien tulisi keskittyä mainosten laadun parantamiseen, ja huolehtimaan etteivät mainokset häiritse käyttäjiä. Maksulliset mediapalvelut ovat hyvin suosittuja, ja mainosten puute on yksi niiden tärkeimmistä ominaisuuksista.