Kiinteistönvälitysketjun markkinoinnin kehittäminen : case: yritys x:n sosiaalisen median markkinointisuunnitelma
Marttila, Jenni (2017)
Marttila, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061313466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061313466
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kiinteistönvälitysketjun markkinointia laatimalla markkinointisuunnitelma sosiaaliseen mediaan. Yritys x on Suomen nopeimmin kasvava kiinteistönvälitysketju, jonka toimialaa on kiinteistönvälitys ympäri Suomea. Opinnäytetyö tuotettiin yritys x:n Järvenpäässä sijaitsevalle toimipisteelle. Tavoitteena oli lisätä yrityksen aktiivisuutta, julkaisuiden monipuolisuutta sekä sitä kautta näkyvyyttä sosiaalisen median kanavissa. Lisäksi tavoitteena oli, että markkinointisuunnitelman avulla yritys x pystyisi tuottamaan sosiaalisen median kanaviin mielenkiintoista sisältöä säännöllisesti.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta osasta, joita ovat markkinointi, sosiaalinen media sekä sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Ensimmäisessä osassa käsitellään yleisesti markkinointia sekä markkinoinnin suunnitelmallisuutta ja strategioita. Toisessa osassa tarkastellaan sosiaalista mediaa ja sen osuutta yritysten markkinoinnissa. Kolmannessa osassa syvennytään sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaan, jossa kuvataan yksityiskohtaisesti sosiaalisen median markkinointisuunnitelman laatimisen vaiheet sekä esitellään eri sosiaalisen median kanavia ja niiden merkitystä markkinoinnissa.
Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma laadittiin kirjallisuudesta saatujen tietojen sekä kirjoittajan omien havainnointien pohjalta. Opinnäytetyön toimeksiantajan kanssa päätettiin, että markkinointisuunnitelmaan sisällytettiin markkinointikanaviksi Facebook ja Instagram. Lisäksi apuvälineeksi otettiin käyttöön Google Analytics-seurantatyökalu, jonka avulla seurataan ja mitataan sosiaalisen median kanavien toimintoja ja kehitystä. Markkinointisuunnitelmaa lähdettiin toteuttamaan tekemällä yritys x:stä nykytilan analyysi sekä SWOT-analyysi. Lisäksi yrityksen pahimmista kilpailijoista laadittiin SWOT-analyysit. Markkinointisuunnitelmaan luotiin kanaville omat strategiat sekä aikataulut toteutuksille. Suunnitelmasta pyrittiin luomaan mahdollisimman yksityiskohtainen, mutta yksinkertainen, jotta sitä olisi helppo toteuttaa ja seurata.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka konkreettinen tuotos on liitteessä oleva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelmaa laatiessa kirjoittaja havaitsi, että sosiaalinen media yritysten markkinoinnissa on vielä melko vieras kanava. Sosiaalista mediaa ei hyödynnetä parhaalla mahdollisella tavalla. Sosiaalisessa mediassa markkinoidessa tarvitaan suunnitelmallisuutta ja strategioita, jotta se olisi kannattavaa. Opinnäytetyöprosessin aikana merkittävämpänä kehittämisehdotuksena nousi esille kiinteistönvälittäjien oma markkinointi sosiaalisessa mediassa. Osalla kiinteistönvälittäjistä ei ole omia profiileja sosiaalisen median kanavissa, jossa he markkinoisivat itseään sekä kiinteistönvälittäjäpalveluitaan. Keväällä 2018 toteutetaan projekti yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulu Hyvinkään sekä yritys x:n kanssa, jossa tuotetaan kiinteistönvälittäjille ohjeistus sosiaalisessa mediassa markkinointiin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta osasta, joita ovat markkinointi, sosiaalinen media sekä sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Ensimmäisessä osassa käsitellään yleisesti markkinointia sekä markkinoinnin suunnitelmallisuutta ja strategioita. Toisessa osassa tarkastellaan sosiaalista mediaa ja sen osuutta yritysten markkinoinnissa. Kolmannessa osassa syvennytään sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaan, jossa kuvataan yksityiskohtaisesti sosiaalisen median markkinointisuunnitelman laatimisen vaiheet sekä esitellään eri sosiaalisen median kanavia ja niiden merkitystä markkinoinnissa.
Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma laadittiin kirjallisuudesta saatujen tietojen sekä kirjoittajan omien havainnointien pohjalta. Opinnäytetyön toimeksiantajan kanssa päätettiin, että markkinointisuunnitelmaan sisällytettiin markkinointikanaviksi Facebook ja Instagram. Lisäksi apuvälineeksi otettiin käyttöön Google Analytics-seurantatyökalu, jonka avulla seurataan ja mitataan sosiaalisen median kanavien toimintoja ja kehitystä. Markkinointisuunnitelmaa lähdettiin toteuttamaan tekemällä yritys x:stä nykytilan analyysi sekä SWOT-analyysi. Lisäksi yrityksen pahimmista kilpailijoista laadittiin SWOT-analyysit. Markkinointisuunnitelmaan luotiin kanaville omat strategiat sekä aikataulut toteutuksille. Suunnitelmasta pyrittiin luomaan mahdollisimman yksityiskohtainen, mutta yksinkertainen, jotta sitä olisi helppo toteuttaa ja seurata.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka konkreettinen tuotos on liitteessä oleva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelmaa laatiessa kirjoittaja havaitsi, että sosiaalinen media yritysten markkinoinnissa on vielä melko vieras kanava. Sosiaalista mediaa ei hyödynnetä parhaalla mahdollisella tavalla. Sosiaalisessa mediassa markkinoidessa tarvitaan suunnitelmallisuutta ja strategioita, jotta se olisi kannattavaa. Opinnäytetyöprosessin aikana merkittävämpänä kehittämisehdotuksena nousi esille kiinteistönvälittäjien oma markkinointi sosiaalisessa mediassa. Osalla kiinteistönvälittäjistä ei ole omia profiileja sosiaalisen median kanavissa, jossa he markkinoisivat itseään sekä kiinteistönvälittäjäpalveluitaan. Keväällä 2018 toteutetaan projekti yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulu Hyvinkään sekä yritys x:n kanssa, jossa tuotetaan kiinteistönvälittäjille ohjeistus sosiaalisessa mediassa markkinointiin.